søndag den 27. februar 2011

Orange-snegle

Jeg havde et stykke tid haft lyst til at bage snegle og da jeg oven i købet havde marcipan tilovers fra julen, syntes det jo at være en oplagt ide. At jeg ikke var den eneste der gik i snegle-tanker, opdagede jeg, da jeg så Klidmoster havde en opskrift på grove luksus-snegle på sin blog. Du kan se den her. Og så måtte jeg jo bare se at komme i gang. Dejen lavede jeg efter Klidmosters opskrift, men fyldet var noget jeg selv fandt på. Det blev til orange-remonce (prøv lige at sige det højt – orange-remonce). Resultatet blev nogle lækre klistrede snegle med appelsinsmag.

Orange-snegle
(14 stk.)
Dej
25 g gær
2½ dl kold mælk
2 spsk neutral olie
1 spsk sukker
1 tsk salt
1 tsk kardemomme
100 g grahamsmel
ca. 300 g hvedemel
Orange-remonce
100 g smør
100 g sukker
100 g marcipan
fintrevet appelsinskal fra to appelsiner
50-75 g blød nougat
Rør gæren ud i den kolde mælk. Tilsæt olie, sukker, salt og kardemomme. Ælt dejen ved jævn hastighed til den er smidig og glat. Kom dejen i en smurt skål og lad den hæve, tildækket, til dobbelt størrelse et lunt sted. Efter hævning rulles dejen ud i ca. 40 cm x 50 cm. Remoncen fordeles jævnt over den udrullede dej. Rul dejen stramt sammen på den lange led og skær den i 12-15 snegle. Bages 12-15 minutter ved 225 grader. For at det skulle blive til rigtig luksussnegle, blev de pyntet med smeltet mørk chokolade. Mums.

6 kommentarer:

  1. Nøjiii, hvor lyder de lækre :-D

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Det lyder som en helt vidunderlig kombination - chokolade og appelsin i samme kage, uhm!

    SvarSlet
  3. Hold da op, hvor er de lækre.. Sidder næsten og savler.. MUMS !
    Sjov ide med orange-remonce..
    En god mandag til dig
    :-)

    SvarSlet
  4. Birthe, Piskeris og Det-lille-koekken - ja den opskrift var jeg virkelig heldig med. Det bliver ikke sidste gang, jeg bager orange-snegle.

    SvarSlet
  5. Uhm, lækkert med appelsin og chokolade også :-)

    SvarSlet
  6. De ser vel nok lækre ud,og en god kombination med appelsin og chokolade, et godt alternativ til de alm. snegle :-)

    SvarSlet