søndag den 7. august 2011

Grove muffins med skinke og ost

I næste uge starter Datteren på 3. og sidste år af handelsgymnasiet. Det er et voldsomt skema med flere lange dage. Derfor skal vi have fundet på noget spiseligt, hun kan have med og som holder hende i gang hele dagen. Og som gør, at hun ikke bliver fristet til at købe usunde ting i kantinen eller i butikscentret ved siden af skolen. Derfor bagte jeg i dag nogle muffins med skinke og ost, som kan bruges som en slags eftermiddags-snack i skolen. I bogen ”Sund mad ekspres – maks. 5 ingredienser” af Martin Kreutzer og Helle Brønnum Carlsen fandt jeg en opskrift på muffins, som jeg har brugt som udgangspunkt. Fyldet lavede jeg dog en del om på.

Grove muffins med skinke og ost – min version
(10 stk)
1 dl speltmel
1 dl grahamsmel
2 æg
1 dl kærnemælk
1 lille fintrevet gulerod
100 g skinketern
50 g revet ost
2 tsk. bagepulver
Bland alt det tørre sammen i en skål undtagen gulerødder, skinke og ost. Pisk mælk og æg sammen i en anden skål. Pisk langsomt det våde ud i det tørre og rør revne gulerødder, skinke og det halve af ost i dejen. Fordel dejen i muffinsforme og kom resten af osten oven på. Bag muffinsene ved 180 grader i 15-20 minutter.

Indtil videre har vi smagt dem som friskbagte og der var de gode. Nu må vi se, hvordan de er i madpakken. Muffinsene kan selvfølgelig laves med mange andre slags fyld, det bliver spændende at prøve af. Andre gode forslag til forskellige former for mellemmåltider og snacks, jeg kan lave til Datterens madpakke modtages gerne.

2 kommentarer:

  1. Har samme problem, så jeg følger lige med her. Min søn i 3. G har jeg foreslået, at han blander pastasalat med pasta/små deller eller pasta/kylling eller andet og tager med i stedet for den dyre kantine mad. Du er godt nok flink at bage muffins til din datter.
    vh
    Lone

    SvarSlet
  2. Hej Anonyme,
    Pastasalat er også en mulighed vi har tænkt os at bruge. Finder jeg på flere gode ting, så skal jeg nok skrive om det på bloggen. Og ja, jeg forkæler måske nok min datter. Men hun er flink til at passe sin skole, så må jeg være flink til at sørge for at hun får noget sundt at spise.

    SvarSlet