søndag den 4. marts 2012

Farsbrød med broccoli- og ostefyld


En ny slags farsbrød blev afprøvet og godkendt

I den oprindelig opskrift, som jeg fandt på www.vildmedmad.dk, kaldes det en bacon-rulle, men om det er en rulle eller et farsbrød er vel egentlig underordnet. Det smagte i hvert fald godt. Og resterne egner sig fortrinligt til pålæg til madpakken, hvis man ikke får spist op. ”Den glade Murer” var til middag og også hos ham faldt retten i god smag.


 Farsbrød med broccoli- og ostefyld – min version
(3 personer)
100 g broccoli
30 g ost (jeg brugte ”Cremeblå  klosterkrone” fra Høng, for sådan en havde jeg lige i køleskabet)
250 g hakket svinekød
1 dl mælk
1 æg
salt, peber
salvie
2 spsk rasp
½ løg
3 soltørrede tomater
70 g bacon
Broccolien skylles og deles i buketter. Den fine del af stokken skæres ud i små tern. Det hele gives et hurtigt opkog i letsaltet vand. Drypper af og afkøles. Farsen røres med mælk, æg, rasp, krydderier, fintrevet løg og finthakkede soltørrede tomater. Farsen smøres ud på et stykke bagepapir. Den kogte broccoli samt osten, som er skåret i små tern, fordeles på midten. Derefter rulles farsen sammen til et farsbrød, der lægges i et smurt ildfast fad. Baconskiverne halveres på midten og lægges over farsbrødet indtil det er dækket af bacon. Farsbrødet bages i ovnen ved 180 grader i en time. Skæres i skiver og serveres. Som tilbehør fik vi kartofler og sovs samt en spidskålssalat.

Note: Som nævnt brugte jeg ”Cremeblå klosterkrone” til opskriften. Ifølge den oprindelige opskrift skulle der bruges roquefort. Det vil jeg nok gøre næste gang, for at give mere smag. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar