lørdag den 26. maj 2012

Ovnbagte pølser med kartoffelbåde og tomater


Kartofler og pølser er altid en god kombination…

…så her kommer endnu en af slagsen. Udgangspunktet var en opskrift, jeg havde set i Spis Bedre nr. 4 2012. Jeg lavede den så på min måde med de ingredienser, jeg nu havde. Den blev lavet til tre personer, for så var der aftensmad til Datteren næste aften, hvor jeg skulle ud og køre bogbus.


 Ovnbagte pølser med kartoffelbåde og tomater
(3 personer)
400 g god krydret pølse
600 g kartofler
250 g cherrytomater
1 spsk olivenolie
4 fed hvidløg
purløg
ramsløg
salt, peber
Min erfaring med ovnbagte kartofler er, at de altid skal have mere end der står i opskriften for at blive ordentlig møre. Så jeg startede med at skrubbe kartoflerne, komme dem i en gryde med vand og koge dem 3-5 minutter. Derefter blev de skåret i både. Tomaterne skylles og begge dele kommes i et ildfast fad, hvor den vendes med olien. Hvidløgsfedene skrælles ikke, men knuses med et knivskæfte og lægges i fadet. Krydr med salt og peber. Bag kartoflerne ved 225 grader i 20 minutter. Imens skæres pølserne i tykke skiver og efter de 20 minutter, kommes de i fadet sammen med halvt purløg og halvt ramsløg, begge dele finthakket. Det hele vendes endnu en gang rundt. Kartoffelfadet bages yderligere 25-30 minutter til kartoflerne er møre. Lige før serveringen drysses det sidste purløg og ramsløg over. Serveres med sennep og dagens salat.

Note: En lækker hverdagsret uden for mange ingredienser. Den gik også rent ind hos Datteren, bortset fra de ovnbagte tomater, som hun ikke rigtig kan med. Til gengæld synes jeg, at de er rigtig lækre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar