søndag den 10. juni 2012

Rabarbertærte med marcipan


Jeg har fået en lejlighed i Kolding…

…fra 1. august. Det har et stykke tid været mit ønske at flytte derned, da mine forældre bor der og min søster bor i Sønderjylland. Så nu bliver der mulighed for at se mere til familien i fremtiden, det glæder jeg mig til. Den gode nyhed skulle fejres med en kage her i weekenden og jeg valgte at lave en rabarbertærte. Jeg fandt en god en hos Femina og fordi det var en særlig anledning blev den serveret sammen med en lækker vaniljeis.

  
Rabarbertærte med marcipan
100 g sukker (jeg brugte 75 g)
2 æg
100 g smeltet smør
50 g hvidhvede
50 g alm. hvedemel
50 g kokosmel
1 tsk bagepulver
1 tsk vaniljesukker
100 g marcipan i små terninger
300 g rabarber i små skiver
4-5 spsk rørsukker
Pisk æg og sukker godt. Rør smøret i lidt ad gangen. Bland hvedemel, kokosmel, bagepulver og vaniljesukker sammen og vend det i dejen. Vend til sidst marcipanstykkerne og 1/3 af rababerstykkerne i dejen. Fordel dejen i en smurt springform eller en tærtebund med løs bund. Læg resten af rabarberstykkerne oven på dejen og tryk dem lidt ned. Drys rørsukker over. Bag kagen midt i ovnen ved 170 grader i 30-35 minutter. Her må tilføjes at min kage ikke var klar efter 35 min, og den endte med at få 20 minutter mere før den kunne klare strikkepindetesten*. Servers lun sammen med en god vaniljeis eller cremefraiche.

Note: På sådan en kedelig gråvejrsweekend var en lækker sommerlig kage mere end velkommen!

*Strikkepindetesten:
En strikkepind stikkes ned i kagen. Hvis der hænger dej ved og strikkepinden er kold, er kagen ikke bagt færdig. Først når dejen ikke længere hænger ved og strikkepinden bliver varm, er kagen færdigbagt. Godt gammelt husmodertrick.

2 kommentarer:

  1. Den kage er SÅ god! Har bagt den flere gange, og den er et hit hver gang! Tillykke med lejligheden, jeg gad også godt være tættere på min familie :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen,
      Den er nemlig bare god, jeg har også set den andre steder i blogland. Og tak.
      Anne

      Slet