tirsdag den 1. december 2015

Lækker krydret suppe med kikærter og bulgur

Dagens suppe er lavet med udgangspunkt i en opskrift, jeg fandt i bogen ”Plenty more” af Yotam Ottolenghi. Opskriften er ikke helt magen til Yotams, da jeg både har undladt visse ingredienser og ændret på andre. Sådan at opskriften passede bedre til det, jeg nu havde på lager. Hvad jeg så ikke havde på lager den dag – fandt jeg ud af – var en ganske almindelig ting som løg. Så det måtte jeg undvære. Men jeg synes bestemt, at du skal putte løg i suppen, når du laver den. Så derfor skriver jeg løg ind i opskriften, selvom jeg måtte spise min suppe uden.


Suppe med kikærter og bulgur – min version
(2 personer)
1 lille løg skåret i tern
olivenolie
50 g kartoffel - skåret i tern
125 g gulerødder - skåret i skiver hvis de er små eller grove tern, hvis de er store
1 rød peberfrugt - skåret i tern
½-1 spsk harissa*
½ tsk stødt spidskommen
½ tsk stødt koriander
250 g kikærter – kogte eller fra dåse
8 dl grønsagsbouillon
50 g fuldkornsbulgur
salt, peber
Fetacreme:
50 g feta – brækket i mindre tern
2 spsk skyr
hakkede korianderblade eller mynteblade – hvis du har det
Start med at koge bulguren efter anvisningen på pakken. Sæt den til side, når den er kogt. Svits derefter løgtern i fem minutter, til de er klare. Tilsæt tern af kartoffel og gulerødder og steg yderligere i otte minutter ved lav varme. Tilsæt harissa, spidskommen og koriander og steg yderligere to minutter under omrøring. Hæld bouillonen over og bring det hele i kog. Tilsæt pebertern. Skru ned for varmen og lad suppen koge ca. 10 minutter.
Lav imens fetacremen. Kom alle ingredienser i en foodprocessor sammen med lidt salt. Kør maskinen til cremen er jævn og opbevar den i køleskabet til den skal bruges.
Når suppen er kogt igennem smages den til med salt og peber. Lige inden serveringen tilsættes bulgur, det hele varmes derefter igennem igen. Hæld suppen op i en skål og pynt med en skefuld fetacreme.

*Harissa:
For det meste er harissa en stærk krydret chilipasta. Min udgave var dog den tørre udgave, der kun består af krydderier.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar