onsdag den 25. august 2010

Bacontærte

I dag fik jeg lavet en, synes jeg selv, ret lækker bacontærte. Som udgangspunkt brugte jeg en opskrift fra Lene Hahnemanns kogebog: 365 hverdagsretter, men jeg lavede lidt om undervejs. Bl.a. kom jeg rugmel i dejen, da jeg godt kan lide, den er lidt grov. Og det gav kanten en smag af rugkiks, ikke dårligt. Hvis man altså kan lide rugkiks. Jeg kom færre tomater i, da datteren ikke er så vild med "varme" tomater. Og så skiftede jeg fløden ud med kvark og tærten blev stadig god og mindre fed. For en bacontærte er fed. For at modvirke alt det fede var tilbehøret en gulerodsråkost med æble og masse af citron. Det var så resterne af gulerødderne fra Årstiderne, der blev brugt til det.


Her er tærteopskriften sådan som jeg lavede den:

Tærte med bacon, champignon og tomat
(4 personer - eller 2 personer i to dage)

Dej:
75 g smør
50 g rugmel
150 g hvedemel
1 tsk salt
75 kvark

Fyld:
150 g bacon i tern
200 g champignon i kvarte
1 dl kvark
100 g revet ost
100 g cherrytomater i halve
Peber

Dejen samles, enten i en foodprocessor eller med hånden. Tilføj evt. mere kvark, hvis den ikke vil  hænge sammen. Ælt den sammen og sæt den i køleskabet i 1 time. Rul dejen ud og læg den i et smurt tærtefad. Forbages i 15 min. ved 175 grader.
 Imens steges bacon gylden, champignon tilsættes og steger med et par minutter. Æggene piskes sammen, blandes med kvark, ost og peber. Bacon, champignon og tomater vendes i og det hele kommer op i tærten. Derefter bages tærten yderligere 30 min. ved 175 grader.

Råkosten blev lavet af groft revet gulerødder og æble samt citronsaft.

Og så er det dejligt at tænke på, at i morgen når jeg kommer sent hjem fra arbejde, så har jeg en lækker tærte, der bare lige skal i mikroen og så er aftensmaden klar.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar