fredag den 20. august 2010

Svinehunde



Anmeldelse af Svinehunde af Lotte og Søren Hammer

Handlingen kort:
Fem mænd findes dræbt i en gymnastiksal på en skole. Ligene er nøgne og skamferede. Politiet finder efterhånden ud af, at det disse mænd havde til fælles var, at de alle var pædofile. Bag mordene står en gruppe mennesker, der selv har været misbrugt som børn og som nu ønsker hårde straffe mod de pædofile. De oppisker en folkestemning, som gør det svært for politiet at udføre deres arbejde. Men det lykkes til sidst at få opsporet gruppen og fanget morderen.

Min mening:
Tja, hmm. Jeg synes ikke, at den var fantastisk god, i hvert fald ikke i forhold til alt det hype, der har været omkring bogen. At den er solgt til flere lande, inden den overhovedet er udkommet i Danmark er jo ikke en kvalitet i sig selv, ikke efter min mening i hvert fald. Jeg bliver altid lidt mistænksom, når noget bliver blæst op på den måde på forhånd. Men den var heller ikke meget dårlig. Nærmest middel.

”De gode” d.v.s chefkriminalinspektør Konrad Simonsen og hans team ligner noget man har hørt om før. Konrad Simonsen er overvægtig, ryger for meget, er skilt og far til en stor teenagedatter. Hans team består af mænd og kvinder i forskellige aldre med hver deres problemer.

”De onde” – tja. Jeg kan godt sætte mig ind i, at en menneske der er blevet misbrugt som barn kan ønske hævn som voksen. Men jeg synes ikke man får nok at vide om drabsmændenes baggrund til at man rigtig ”mærker” deres følelser og ønske om hævn. Og samtidig køres det hele op i et temmelig urealistisk plan, som jeg har svært ved at tro på.

Dilemmaet i bogen er jo helt klart interessant. Er drabet på en ”grim” pædofil, der har ødelagt andre menneskers liv mindre slemt end drabet på et ”almindeligt” menneske? Hvem er den største ”svinehund” – den pædofile eller den der dræber den pædofile.

Første halvdel af bogen synes jeg især var svær at komme igennem, den fangede mig ikke rigtigt. Alligevel hængte jeg på og jeg læste den da også færdig, fordi jeg måtte vide, hvad den endte med.

Har du læst bogen og har du måske en anden mening, så lad mig endelig høre om det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar