torsdag den 2. september 2010

Broccoli-kyllingefarsbrød

I dag lavede jeg et broccoli-kyllingefarsbrød, let, lækkert og med gode grønne ting i. Inspiration til opskriften har jeg fået fra "Spis dig sund - grønt" af Inge Kauffeldt og Helle Kleist.


Her er opskriften som jeg lavede den og den rækker til 4 personer.

450 g kyllingefars
250 g broccoli - hoveder og hakket stok
100 g løg
1 bundt persille
2 æg
rasp
salt, peber
italiensk krydderi med bl.a. estragon

Jeg startede med at give broccolihoveder og stok et opkog. Derefter kom jeg dem i blenderen sammen med løg, hvidløg og persille og hakkede det hele til smulder. Så blandede jeg kød, grønt, æg, rasp, salt, peber og italiensk krydderi. Ifølge den originale opskrift skal der estragon i, men jeg brugte i stedet mit italienske krydderi. Der skal også hvidløg i og det tror jeg bestemt også er godt, jeg var bare løbet tør for hvidløg. Efter at have set og smagt det færdige resultat fik jeg den ide, at man måske kunne tilføje nogle grofthakkede mandler. Det må prøves næste gang, idéen er hermed givet videre. Farsbrødet bages i en 200 grader varm ovn i 45 minutter.

Som tilbehør fik vi flute og spidskålssalat.

Spidskålssalaten bestod af finthakket spidskål, hakket frisk spinat, grofthakkede mandler og tranebær med hindbærsmag. Dressingen var efter en ide af Hanne K. Den bestod af 1 tsk sennep, 3 tsk hindbæreddike, honning efter smag, salt og peber.

Et rigtig dejligt måltid med masser af grønt i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar