søndag den 12. september 2010

Siciliansk kartoffelgryde

Lørdag aften kom Den Glade Murer til aftensmad. Han har stadig sin campingvogn i Faaborg, men har lige været hjemme en periode for at ordne forskelligt.


Jeg valgte at lave en Siciliansk kartoffelgryde. Sådan en gryderet passer godt til en efterårsagtig dag. Opskriften er fra http://www.dk-kogebogen/ og er egentlig en vegetarret. Men i dagens anledning valgte jeg at komme oksefars i retten. Og det blev den jo ikke ligefrem dårligere af.

Her er opskriften, sådan som jeg lavede den:
(3-4 personer)
3 spsk olivenolie
600 g kartofler
200 g løg
1 fed hvidløg
1 rød peberfrugt
100 g fennikel
200 g champignon
1 ds tomater
1 bdt persille
1 stor tsk røget paprika
basilikum
salt, peber
300 g oksefars

Olien varmes i en stor gryde og de finthakkede løg steges heri til de er klare. Kartoflerne skæres i tern og tilsættes. Hvidløg, peberfrugt og fennikel skæres i tern og tilsættes. Så krydres med salt og grønsagerne steger et øjeblik under omrøring. Derefter tilsættes champignon i skiver samt dåsetomater. Så tilsættes 1 bdt finthakket persille, en god gang basilikum og røget paprika. Bland det hele godt. Derefter skal kartoffelretten stå og braisere under låg i 60 minutter ved svag varme. Rør rundt nu og da. Der burde udvikle sig så meget væde, at ekstra væde ikke er nødvendig. Når den halve time er gået brunes oksefarsen på panden og hældes derefter op i gryden, hvor den steger med resten af tiden.

Som tilbehør fik vi flute og en salat lavet af broccoli, æbler og orange perberfrugt.

Til dessert havde jeg lavet en æble-crumble-kage. Det var jo Æblets Dag lørdag og derfor skulle det være noget med æbler. Men jeg blev ærlig talt lidt skuffet over resultatet, så den opskrift vil jeg ikke blogge videre. Især ikke da jeg ved, at der findes andre æble-crumble-kager der er meget bedre.

2 kommentarer:

  1. Kære Anne

    Den grydefuld er lige mad efter mit hoved på en hverdag. Det lyder virkeligt godt.
    Jeg er forresten vild med din rustikke gryde!
    Kh Hanne

    SvarSlet
  2. Kære Hanne,
    Gryderetter med masser af ting blandet sammen er godt, især nu hvor det begynder at blive køligere udenfor. Gryden er faktisk en keramikskål, som min moster har lavet for mange år siden.

    SvarSlet