fredag den 17. september 2010

Pizza med kartofler og blommer

Pizza kan laves med mange forskellige ting, her er en med kartofler, blommer og blå ost. Opskriften har jeg fundet her. Kan man lave pizzaer med alt? I princippet kan man vel komme hvad som helst oven på noget dej, drysse ost hen over, bage det i ovnen og kalde det pizza. Men det er ikke alting det passer lige godt til, ikke efter min mening. F.eks. var der en, der foreslog at man kunne bruge svesker i stedet for blommer, men der står jeg af. Selvom jeg undrer mig over hvorfor. Jeg kan godt lide svesker i kager, og jeg kan også godt lide svesker sammen med kartofler. Men som pizza-fyld - nej.


Her er opskriften som jeg lavede den til 2 personer:

Pizzadej
10 g gær
1½ dl lunkent vand
½ tsk groft salt
25 g rugmel (jeg kommer altid lidt groft mel i pizzadejen)
75 g durummuel
100 g hvedemel
Man kan evt. lave dobbelt portion og så smide halvdelen i fryseren. Så har man hurtig mad en anden gang


Fyld:
200 g kartofler
2 store blå blommer (ca. 200 g)
75 g løg
1 fed finthakket hvidløg
olie
timian
salt og peber
50 g blåskimmelost (man kan vælg en mere eller mere stærk efter smag)
50 g revet pizzaost

Pizzadej: Rør gæren ud i vand, tilsæt salt og ælt melet i lidt efter lidt, til dejen er smidig og blank. Lad dejen hvile til den har hævet til dobbelt størrelse.

Fyld: Skrub kartoflerne og snit dem i tynde skiver. Skær blommerne i både. Pil løgene og del dem i både på langs. Sauter hvidløgene let i olie. Tilsæt kartofler og løg og rist dem gyldne. Krydr med timian, salt og peber.

Del dejen i 2 og rul den ud til to tynde pizzaer. Læg pizzaerne på bagepapir på to plader. Fordel kartoffelfyldet over, fordel derefter blommebåde og blåskimmelost. Drys med revet ost. Bag pizzaerne midt i ovnen ved 225 grader i ca. 15 min. - til de er sprøde og gyldne.

Jeg serverede en salat til af blomkål, revet gulerødder og fennikel. Dertil en olieeddikedressing med tahin.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar