tirsdag den 7. september 2010

Varm kikærtesalat med squash

En farverig varm salat, der kan spises som hovedret med godt brød til og/eller sammen med kød eller fisk. For at få opfyldt lidt af fiskekvoten, havde jeg valgt et stykke laks som tilbehør. Laksen blev steget på panden med lidt krydderier.


Opskriften er fra Politikens madtillæg 29. august og de har igen opskriften fra Aarstidernes nye kogebog: Aarstidernes nye livretter

Kikærtesalat med squash og varme krydderier.
(4 personer)
400 g kikærter
1 løg
3-4 fed hvidløg
1 gulerod
2 laurbærblade
Persillestilke
Salt
3-4 spsk olivenolie
1 løg
1 spsk sød paprika
2 tsk spidskommen
2 tsk korianderfrø
1 knivspids chili
250 g grønne bønner
2 squash
250 g cherrytomater (jeg brugte grofthakkede flasketomater)
1 bundt persille
1 bundt koriander
Salt og peber
Pitabrød/fladbrød og drænet yoghurt

Kom kikærterne i en skål og dæk med rigeligt vand. Stil skålen på køl natten over. Hæld vandet fra, skyl kikærterne og kom dem i en gryde. Tilsæt løg, hvidløg og gulerod i skiver, laurbærblade og persille. Koges 30 min. til kikærterne er møre. Sluk for varmen, kom en spsk salt i vandet og lad dem trække fem minutter, før vandet hældes fra.
Skær løget i tynde ringe. Steg dem klare og bløde i olie i 5-6 minutter, drys med salt. Bland krydderierne sammen og kom dem i gryden til løgene. Steg under omrøringen et par minutter.
Nip bønnerne og skær squash i skiver på 1-2 cm. Kom dem i gryden og lad dem stege med 5 minutter, til de er møre med bid. (Efter min mening kunne bønnerne godt have tålt lidt længere tid. Der var næsten for meget bid i), Kom de kogte kikærter i gryden og lad dem blive gennemvarme inden de halverede cherrytomater tilføres. Vend hakket persille og koriander i og smag til med salt, peber, chili m.m.
Server salaten varm eller lun med fladbrød eller pitabrød og drænet yoghurt til.

Lige den slags grønsagstilbehør jeg elsker og som jeg synes er mere spændende end de fleste ”kød-ting.” Det er til gengæld ikke noget for Datteren, hun er absolut ikke til kikærter og lign.

2 kommentarer:

  1. Hej Anne

    Kikærter står på min to-do-liste. Jeg er ikke så "flink" ;D til at bruge de små ærter - men jeg SKAL!! Så tak for inspiration.
    Kh Hanne

    SvarSlet
  2. Hej Hanne,

    Kikærter er også lidt specielle - men de kan bruges til mange spændende ting, f.eks. er jeg ret vild med humus. Men jeg har det også sådan med dem, at jeg synes det kan blive lidt for meget og så skal der gå et stykke tid, før jeg skal have dem igen.

    SvarSlet