torsdag den 16. december 2010

Drømmekage med æble og kaneldrys

Det er ikke så tit jeg bager kager. Ikke fordi jeg ikke kan lide kager, jeg holder meget af kager :-) Og netop derfor bager jeg dem ikke så tit, for det er alt for fristende. Meget af tiden er vi kun to, der skal spise en hel kage og det er jo ikke så godt. Jeg kunne jo fryse noget af det ned, men min fryser er ikke så stor, faktisk alt for lille, så der er ikke plads til at fryse så meget ned. Men sidste weekenden var Den Glade Murer på besøg og så syntes jeg, at det var på tide med en kage. Valget faldt på en kage fra Magasinet Mad! nr. 10, 2010.


Drømmekage med æble og kaneldrys (min version)
125 g smør
200 g sukker
3 æg
150 g hvedemel
1 tsk bagepulver
1 tsk vaniljesukker
1 dl mælk
3 æbler
100 g havregryn
4 spsk kanel
100 g brun farin
90 g koldt smør

Smør en bageform eller en springform (24 cm i diameter) eller beklæd formen med bagepapir og smør bagepapiret. Smelt smørret, pisk smør og sukker sammen i en skål. Tilsæt æggene et ad gangen og pisk dejen jævn. Bland hvedemel, bagepulver og vaniljesukker, sigt det i dejen og rør rundt med en ske. Rør mælken i dejen til sidst. Hæld dejen i bageformen. Skræl æblerne (hvis du synes, man kan også sagtens bruge dem med skræl) og skær dem i tynde både, der trykkes ned i dejen. Så laves kaneldrysset. Ifølge opskriften skulle man bruge 150 g hvedemel, men jeg valgte i stedet for 100 g grovvalsede havregryn, da jeg gerne ville have noget der var lidt mere groft. Havregrynene blandes med kanel og farin i en skål. Skær smørret i små tern og smuldr dem med fingrene i dejen. Fordel kaneldrysset jævnt over dejen. Bag kagen i ovnen ved 200 grader i 40 minutter. En dejlig kage med smag af æble og farin.

2 kommentarer:

  1. Uhm, Anne, lyder som en god ide med æbler i :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Det gav et dejligt frisk/syrligt pift til kagen med æblet. Ellers kan den godt blive lidt for sød efter min smag.

    SvarSlet