mandag den 13. december 2010

Græske frikadeller med gulerodstzatziki

Frikadeller kan jo laves på rigtig mange måder, det er kun fantasien der sætter grænser. Jeg har tidligere blogget en opskrift på frikadeller med nødder og æble, den kan ses her. Denne gang er mine frikadeller græsk inspireret og oplægget til opskriften er endnu engang fra kogebogen ”Spis maven flad” af Charlotte Hartvig og Majbritt L. Engell. Egentlig skulle det have været græske bøffer, men den fars jeg havde taget op af fryseren som oksefars, viste sig at være flæskefars i stedet. Og vupti blev det frikadeller i stedet for bøffer. Frikadellerne blev rigtig lækre og smagfulde, så det gjorde ikke det mindste. Gulerodstzatzikien var også det rene mums efter min smag.


Græske frikadeller med gulerodstzatziki (min version)
Frikadeller:
(2 personer)
250-300 g flæskefars
½ løg
1 fed hvidløg
25 g fetaost
50 grofthakkede grønne oliven
1 spsk olie
rosmarin
chiliflager
lidt limesaft
salt og peber
Gulerodstzatziki:

(2 personer)
200 g gulerødder
½ æble
¼-½ rød peberfrugt
½ fed hvidløg
100 g fromage frais
50 g hytteost
karry
chili
spidskommen
saften fra ½ lime
1 spsk soja
½ spsk balsamico
salt, peber
½ bdt. persille
15 g mandler

Pil og hak løget fint. Pres hvidløget og rør det med kødet. Tilsæt salt og smuldr fetaen i. Tilsæt de resterende ingredienser. Farsen formes til frikadeller, som steges på en pande. Til tzatzikien skrælles gulerødderne og derefter rives de groft sammen med æblet. Peberfrugten skæres i små tern. Hvidløget presses, persillen og mandlerne hakkes. Det hele blandes sammen og pyntes til sidst med lidt hakkede mandler. Lækker, farverig mad uden ret mange kulhydrater.

4 kommentarer:

  1. Spændende opskrift, den gulerods tzatziki - hvordan var den?

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Jeg synes, at gulerodstzatzikien var rigtig lækker. Og der blev endda noget tilovers til madpakken - skønt.

    SvarSlet