mandag den 31. januar 2011

Karrysuppe med mandel-æble-salsa

Så blev det suppedag igen. Denne gang havde jeg lyst til en god karrysuppe. Som udgangspunkt havde jeg en opskrift fra Arlas hjemmeside, som kan ses her. Til suppen serverede jeg en mandel-æble-salsa, den var rigtig god til den stærke suppe. Opskriften havde jeg set i Politikens madtillæg søndag d. 9. januar.


Karrysuppe med mandel-æble-salsa (min version)
(2 personer)
olie
karry
1-2 løg
1 æble skåret i tern
½ dl brune ris
7 dl bouillon
½ tsk groft salt
peber
1 spsk hvedemel
½ dl mælk
50 g cremefraiche
50 g rejer
Olien varmes i en gryde og karry kommes i og bruser af. Løg og æble svitses ca. 1 min., så tilsættes ris, bouillon og krydderier. Suppen koges ved svag varme i 40 minutter til risene er møre. Så blendes suppen og jeg valgte desuden også at presse den igennem en sigte, for at gøre suppen så jævn og glat som muligt. Suppen hældes tilbage i gryden og bringes i kog. Mel og 1 spsk mælk røres sammen i en skål. Derefter tilsættes resten af mælken og cremefraiche. Rør jævningen i suppen. Ved serveringen toppes suppen med rejer og som tilbehør kan man servere mandel-æble-salsa.

Mandel-æble-salsa (min version)
(2 personer)
25 g mandler
2 spsk hakket persille
1 æble
½ spsk æbleeddike
½ fed hvidløg
olie
Mandlerne hakkes groft og ristes på en tør, varm pande, til de er let gyldne. Persillen hakkes groft. Æblet skæres i små tern og vendes i eddiken. Derefter blandes æbler, mandler, persille, hvidløg og olie og det hele smages til med salt.

4 kommentarer:

  1. Det ser vel nok godt ud. Det kunne jeg godt spise her til frokost, for jeg fryser helt vild
    :-)
    Sjovt og anderledes med en æblesalsa til suppe..
    Ha en god dag
    :-)

    SvarSlet
  2. Suppe er super-mad, når man fryser.Håber, at du har fået varmen :-)

    SvarSlet
  3. Det ser super lækkert ud :) og suppe skal ikke kun spises når man fryser...........spiser med stor fornøjelse suppe hele året.

    Mvh

    italiensk restaurant københavn

    SvarSlet
  4. Hej Dan,
    Du har helt ret. Suppe er er en glæde året rundt. Så måske skulle jeg lige få en suppe med på madplanen i næste uge.
    mvh
    Anne

    SvarSlet