lørdag den 26. februar 2011

Blomkålssalat med frugt og nødder

Fik lyst til krebinetter, så det kom med i ugens madplan. Dertil skulle der serveres braskartofler, begge dele ganske ordinært og derfor skriver jeg heller ikke noget om, hvordan disse ting blev lavet. Men der skulle jo noget salat til, vi spiser salat til maden næsten hver dag. Nogle gange bliver det bare en almindelig (kedelig) salat med iceberg, peberfrugt, agurk og tomat. Andre gange har jeg nogle gode ingredienser, jeg kan bruge eller en spændende opskrift, jeg skal have prøvet af. Til krebinetterne syntes jeg at en blomkålssalat, som jeg havde set hos www.aarstiderne.com så meget passende ud. Og den blev også god.


Blomkålssalat med frugt og nødder – min version
(2 personer)
½ blomkålshoved
30 g mandler og cashewnødder
1 æble
4 tørrede abrikoser
sennep
olie
æbleeddike
citronsaft og –skal
Rens blomkålen og skær den i fine flager. (Ja, min blomkål blev altså ikke til fine flager. Jeg brugte køkkenmaskinen og det jern, der skulle kunne skære skiver. Det skete bare ikke, i stedet for fine flager blev det til fnuller. Men pyt, blomkålsfnuller smager faktisk lige så godt som fine flager.) Mandler og nødder blev ristet på en tør pande og abrikoser blev tilført efter at være blevet klippet i små tern. Nødder og abrikoser hældes over blomkålen. Så skæres æblet i tern og røres med æbleeddike, sennep, olie og citronsaft. Smages til med salt og peber inden det blandes sammen med de øvrige ingredienser. Lækker salat, både syrlig, sprød og med bid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar