fredag den 11. februar 2011

Kartoffelæggekage med chorizo

Jeg havde en halv chorizo-pølse, jeg gerne skulle have brugt og da jeg også havde en rest kartofler blev jeg inspireret til at lave en kartoffelæggekage med chorizo. Udover krydderier som peber, paprika og kryddersalt fra Læsø, kom jeg ikke andet i æggekagen – mest af hensyn til Datteren. Det havde ellers været fint med f.eks. oliven, finthakket peberfrugt, forårsløg eller andre former for grønsager.

Kartoffelæggekage med chorizo
(2-3 personer)
400 g kartofler (kommer man andre grønsager i, kan man skære ned på kartoflerne)
oliemargarine/smør/olie
100 g chorizo
3 æg
1½ dl mælk
1 spsk mel
peber
paprika
kryddersalt fra Læsø
Start med at koge kartoflerne, helst ikke for meget. Når de er kogt og kølet lidt af, skæres de i tern. Lidt fedtstof varmes på panden og kartoffelternene vendes deri. Krydr med peber og kryddersalt. Vend kartoflerne et par gange. Chorizo-pølsen skæres i små tern og blandes med kartoflerne. Æg, mælk, mel og paprika piskes godt sammen og hældes over kartofler og pølser. Så lader man æggekagen stå og stivne og når den ikke mere løber på oversiden, vendes den om og steger færdig på den anden side. Det tager ca. 25-30 minutter.

Som tilbehør fik vi ristet rugbrød og en salat af knoldselleritern, skåret i tern og kogt 2 minutter i vand – derefter afkølet, radiser i tern (sjældent har jeg fået radiser, der har smagt af så lidt – mon det er årstiden?), bønnespirer samt en dressing af cremefraiche og sennep. Det var ikke det helt store hit, men trods alt afveksling.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar