onsdag den 2. februar 2011

Ovnbagt spaghetti med champignon

Denne opskrift er inspireret af en opskrift som jeg har set på Newyorkerbyhearts blog. Du kan se den her. Retten består af spaghetti, fars og forskellige grønsager, der bages sammen i ovnen. Jeg lavede en version med champignon i stedet for snackpeber, da Datteren ikke er så glad for ”varm” peber. Jeg lavede en stor portion mandag aften og tirsdag aften, da jeg kom sent hjem fra arbejde, var det bare at smide resterne ind i mikroen – og vupti - så var der dejlig varm mad.

Ovnbagt spaghetti med champignon
(4 personer – eller 2 personer i to dage)
250 g fuldkornsspaghetti – brækket i små stykker
500 g oksefars
1 stort hakket løg
2 fed hvidløg
75 bacon skåret i små stykker
250 champignon
1 ds hakkede tomater
oregano
rosmarin
salt, peber
100 g revet ost
½ pose champignonsuppe rørt med 1 dl vand

Kog spaghettien, gerne lidt kortere tid end der står på posen, da den jo også skal i ovnen. Hæld vandet fra og lad den dryppe af. Svits bacon på panden og lad det dryppe af på et stykke køkkenrulle. Derefter svitses kødet på panden og krydres med salt og peber. Kødet lægges over på en tallerken. Så svitses løg, til de bliver bløde og klare, men uden at tage farve. Derefter tilsættes champignon i skiver, hvidløg og oregano samt lidt rosmarin. Hæld tomaterne ved, tilsæt bacon og kød og lad det hele småsimre i 10 minutter. Et ovnfast fad smøres med lidt olie og halvdelen af spaghettien kommes i. Derefter fordeles halvdelen af kødet ovenpå sammen med halvdelen af osten. Så laves endnu et lag på samme måde. Til sidst hældes champignonsuppen over osten. Fadet sættes i ovnen ved 200 grader i 25-30 min.

Som tilbehør fik vi en salat af spidskål, æbler, persille, hakkede mandler, lidt citronsaft og lidt cremefraiche.

8 kommentarer:

  1. Uhm, lækkert - smart med mad til 2 dage på den måde :-)

    SvarSlet
  2. Ihhh, det ser godt ud. Tænker på om man kan lave champigningsuppen selv, men så bliver det selvfølgelig lidt mere omstændigt. Var den færdige suppe ok ?
    :-)

    SvarSlet
  3. Dejligt at se at du fik gjort brug af opskriften :-)
    Det gode ved den slags retter er jo at de kan varieres i det uendelige efter smag og de grøntsager man har.....

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  4. Klidmoster - jeg er efterhånden blevet bedre til det med mad til 2 dage, praktisk når man kommer sent hjem.

    Det lille koekken - Champignonsuppen blev kun en lille del af retten, så det ville måske næsten være synd at bruge en god hjemmelavet suppe til det. Men har man en rest, er det jo en god måde at få den brugt på.

    Newyorkerbyheart - Det er skønt med gode grundopskrifter, man bare kan arbejde videre med. Og det er jo altid en kunst at få brugt det man lige har på lager.

    SvarSlet
  5. Hej Anne Jeg prøvede den i går dog uden suppen den sprang jeg over, men jeg lavde en omgang bechamelsauce som jeg lagde på toppen og jeg synes det smagte godt.
    Tak for opskriften.

    SvarSlet
  6. Hej Anonym,
    Dejligt at du kunne bruge opskriften. Jeg tilpasser også selv de opskrifter jeg prøver efter det man nu kan lide, har på lager, har lyst til.

    SvarSlet
  7. Hej vil bare lige sige at jeg lavede den her i påsken i sommerhuset og folk var vilde med den især børnene.
    Tusind tak for den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Michael,
      Dejligt at du kunne bruge opskriften og at den faldt i god smag, også hos børnene.

      Slet