onsdag den 23. februar 2011

Porrepaté og kartoffelfad med chili

Lørdag aften kom min bror og Den Glade Murer til middag, så hvad skulle jeg finde på ? Nu vidste jeg, at Den Glade Murer er ret vild med porrer indbagt i fars, så jeg tænkte at noget med porrer og fars måtte være sagen. Jeg fandt en opskrift på porrepaté i bogen ”Spis dig sund – mere grønt” af Inge Kauffeldt. Som tilbehør fik vi kartoffelfad med chili efter en opskrift på Arlas hjemmeside samt salat med rød spidskål, en opskrift jeg har blogget om tidligere og som man kan se her. Gæsterne kunne lide maden, der blev spist op af både kartoffelfad og salat. Porrepatéen var der derimod en rest tilbage af og den egner sig fint til pålæg, så det gjorde bestemt ikke noget.

 Porrepaté – min version
(4 personer)
400 g flæskefars
3 æg
2½ dl minimælk
60 g mel
timian
salt, peber
600 g porre
Farsen røres med æg, minimælk og mel. Derefter krydres farsen med timian, salt og peber. Man må gerne bruge meget krydderi for at give smag. Pil halvdelene af bladene af porrerne og blancher dem et kort øjeblik i kogende, letsaltet vand. Resten af porrerne skæres i små stykker og vendes i farsen. De fire indvendige sider af en passende aflang form dækkes med de blancherede porreblade. Lad porrerne hænge ud over siderne, så der er blade til at folde ind over til sidst. Kom farsen i og luk porrebladene sammen om farsen. Stil formen i ovnen og bag den 45 minutter ved 200 grader.


Kartoffelfad med chili – min version
(4 personer)
1 kg skrællede kartofler i tykke både
2 røde chilipebre
200 g løg skåret i halve ringe
1 rød peberfrugt skåret i tern
salt og peber
½ l mornaysauce 5%
Flæk chilipeberne på langs. Fjern kernerne under rindende vand med en spids kniv. Hak chilipeberne. Kom kartoffelbåde, løg, peberfrugt og chili i et stort ovnfast fad. Drys med salt og peber. Fordel Mornaysaucen over og bag fadet i ovnen i ca. 1 time.

3 kommentarer:

  1. Wauw - den er meget smuk med den overflade! Og den lyder nu også som noget for mig :-)

    SvarSlet
  2. Uhmm, det ser godt ud - og det kartoffelfad skal helt sikkert prøves :-)

    mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  3. Piskeriset - Ja, den bliver lidt spændende at se på, når den får varme i ovnen.

    Birthe - Katoffelfadet var en succes. Jeg lavede det igen i går som gæstekok på mit arbejde og det vakte stor begejstring.

    SvarSlet