torsdag den 17. marts 2011

Boganmeldelse: Stalins køer

Anmeldelse af Sofi Oksanen: Stalins køer
Bogen er udkommet på forlaget Rosinante. Du kan læse mere om bogen her

En grum og fascinerende fortælling fra det nordlige Finland og Estland om kvindeliv i flere generationer. Om Anna der vokser op i Finland i 80’erne og 90’erne og som fra lille af lærer at fornægte sin estiske baggrund, selvom mange af hendes bedste barndomsminder stammer fra turene til Estland sammen med moren, Kateriina. Anna udvikler en voldsom bulimi, der som en anden hersker styrer hendes liv uden nåde og hvor det at spise er en pine og opkastning er en kunst.

Moren Kateriina er opvokset i et Estland underkuet af Sovjetunionen. Hun mødte en finne, de blev forelskede og hun ”slap væk” til Finland. Når hun er i Finland, gør hun, hvad hun kan for at fornægte sin estiske baggrund og blive så ærke-finsk, som det er hende muligt. Ikke mindst fordi man på den vestlige side af grænsen betragter alle kvinder fra Estland og Sovjetunionen som ludere og horer. Men Kateriina og Anne rejse ofte tilbage til familien i Estland, til mormoren Sofia, altid medbringende kufferter og taske fyldt med ulovlige varer fra vesten. Det rige og lykkelige vesten, som de fleste estere kun kan drømme om. En verden hvor man kan gå i cowboybukser og ikke skal stå i kø i timevis for at skaffe bare de mest almindelige fornødenheder.

Og Sofia der i 1940’erne og 50’erne oplevede Sovjetunionens overvågningssamfund, en tid hvor naboer og familie stak hinanden til russerne for at opnå lidt goder i det ellers barske liv.

Bogen er ikke kronologisk, den springer fra Annas beretninger skrevet i jeg-form, hvor ikke mindst hendes liv med bulimien gjorde et stort indtryk på mig, og til en alvidende fortæller der dels fortæller historien om Kateriina og hendes møde med finnen, der bliver Annas far og dels om de voldsomme oplevelser Sofia og hendes familie blev udsat for under Sovjetunionens styre.

Jeg kan i øvrigt også anbefale Sofi Oksanens første bog på dansk "Renselse", der handler om mødet mellem en gammel estisk bondekone og en ung pige, der er offer for trafficking.