torsdag den 31. marts 2011

Grahamspandekager med skinke- og champignonfyld

Mon ikke de fleste godt kan lide pandekager i en eller anden udgave? I min barndom fik vi pandekager med sukker og syltetøj som aftensmad og det var absolut favoritmad den gang. I dag foretrækker jeg pandekager med spændende madfyld til aftensmad. Og her er der endnu en gang masse af muligheder for at variere ud fra hvad man har lyst til eller hvad man skal have brugt i køleskabet. Selve pandekagedejen er med grahamsmel, en opskrift jeg fandt i magasiner Mad! nr. 2, 2011. Det blev nogle rigtig gode pandekager med god smag. Fyldet blev en variation med champignon og skinke.


Grahamspandekager med skinke- og champignonfyld
(8 pandekager)
1 dl grahamsmel
1 dl hvedemel
1 knivspids salt
3 æg
2 spsk olivenolie
2½ dl mælk
smør til stegning
Fyld:
1 bakke champignon
2 løg
olie
2-3 spsk persille
1 tsk timian
3 spsk Pikant flødeost
30 g revet ost
Pisk grahamsmel, hvedemel, salt, æg og olie sammen i en stor skål med en elpisker. Tilsæt mælken lidt ad gangen, mens du pisker videre ved lav hastighed. Pisk til dejen er jævn og uden klumper. Lad dejen hvile i skålen i 30 min. Til fyldet skylles champignonerne, de drypper af og hakkes. Løgene pilles og hakkes. Varm olien i en gryde og svits champignon og løg heri. Lad blandingen snurre sammen til væden fra champignonerne er fordampet. Bland skinken i og derefter hakket persille. Krydr med timian, salt og peber. Fyldet fordeles på pandekagerne, der rulles sammen og lægges i et ildfast fad. Der drysses ost over og fadet sættes i ovnen ca. 10-15 minutter ved 220 grader. Serveres med dagens salat.

6 kommentarer:

  1. Uhmm, er vild med fyldte pandekager - altså madpandekager. De må da helt klart prøves :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Madpandekager er også altid et hit her. Og pandekagedejen i denne opskrift var rigtig god, synes jeg.

    SvarSlet
  3. Jo, det tror jeg bestemt alle kan. Her er det altid et hit..
    Jeg plejer at bruge boghvedemel i pandekager, det giver dem en "let" nødde smag..
    Lækkert ser det ud :-)
    God weekend
    :-)

    SvarSlet
  4. Jeg har ikke selv prøvet med boghvede endnu, men det skal da forsøges. I København har Datteren og jeg flere gange spist på "La Galette", hvor de netop serverer boghvedepandekager med forskelligt fyld - lækkert.
    Og god weekend til Det-lille-koekken

    SvarSlet
  5. Du har ikke skrevet skinke på indholdslisten, hvad og hvor meget skal der i? :-)

    SvarSlet
  6. Hej Anonym,
    Ups, det var en forglemmelse. Jeg brugte en pakke kogt skinke med 200 g.

    SvarSlet