søndag den 24. april 2011

Broccoli i Danablucreme med pasta og skinke

Hermed endnu en ret med Danablu, denne gang med pasta og broccoli. Hvis man kan lide de stærke blå oste i maden, så er det her rigtig lækkert, synes jeg. Det er samtidig en nem og hurtig ret, lige passende til en travl hverdag. Opskriften her jeg fra hjemmesiden www.vildmedmad.dk. Jeg valgte at bruge skinke i stedet for bacon og mælk i stedet for fløde. Denne ret blev også lavet mens Datteren var i Paris. Hun ville ikke bryde sig om den stærke ostesmag, men jeg kan rigtig godt lide det.

Broccoli i Danablucreme med pasta og skinke – min version
(1 person)
ca. 75 g broccoli
½ dl fløde
salt, peber
½ dl cremefraiche
40 g Danablu
50-75 g skinke
60 g pastaskruer, gerne fuldkorn
25 g valnøddekerner
Kog pastaskruerne i rigeligt letsaltet vand ca. 11 minutter, kom broccolibuketter i de sidste tre minutter og kog videre under låg. Hæld vandet fra og hæld derefter pasta og broccoli i et smurt ildfast fad. Skær skinken i små tern og steg dem i lidt smør i en gryde og bland dem derefter med broccoli og pasta. Smuldr Danablu-osten ned i den varme gryde til den begynder at smelte (ved svag varme) og tilsæt mælk og cremefraiche. Lad cremen koge op og krydr med salt og peber. Hæld osteblandingen over broccoli og pasta og vend rundt. Drys til sidst grofthakkede valnøddekerne eller ristede pinjekerner over. Dæk fadet til med stanniol og bag det i ovnen ved 200 grader i ca. 15 minutter. Kan også tilberedes med almindelig revet ost. Serveres med dagens salat.

3 kommentarer:

  1. Det ser rigtig lækkert ud! Jeg må se at blive voksen og prøve at smage noget blå ost :-)

    Mvh Anna

    SvarSlet
  2. Uha en rigtig lækker forårsret. Skal helt klart prøves i det her dejlige forårsvejr. Tak for tippet :)

    Forårshilsen

    Bent
    weekendophold København
    http://weekendopholdikøbenhavn.dk/

    SvarSlet
  3. Hej Anna,
    Ja, jeg skulle næsten blive halvtreds, inden jeg lærte at sætte pris på stærk blå ost. Så det kan nås endnu.

    Hej Per,
    Selv tak. Og god fornøjelse.

    SvarSlet