tirsdag den 19. april 2011

Forårspande med asparges, broccoli og æg

I dette dejlige forårsvejr må en forårspande da lige være sagen. Ideen til opskriften har jeg fra Politikens tillæg om mad søndag d. 10. april 2011. Jeg ændrede nogle af ingredienserne, brugte broccoli i stedet for spidskål og lidt hakket hvidløgstop i stedet for ramsløg. Desuden havde jeg en rest hellefisk til overs og den skar jeg ud og smed oven i panden til sidst. Datteren er taget til Paris med en veninde, så jeg spiser alene i disse dage. Derfor er opskriften til en person denne gang.

Forårspande med asparges, broccoli og æg – min version
(1 person)
ca. 80 g broccoli
4 grønne asparges
50 g champignon
1 spsk olivenolie
lidt hakket top fra et hvidløg, forårsløg kan også bruges
2 spsk østerssauce
salt, peber
2 æg
lidt hellefisk eller laks – man kan også lave retten uden fisk

Skær champignonerne i skiver. Steg broccoli, asparges og champignon på en pande i varm olivenolie i 2 minutter. Vend hakket hvidløgstop og østerssauce deri og krydr med salt og peber. Slå æggene ud i panden og lad dem stege færdig der. Næste gang tror jeg nu, at jeg steger spejlæggene for sig selv. Mine spejlæg skal være gennemstegte, før jeg tør spise dem, og det er næsten synd, at lade grønsagerne få så lang tid. Til sidst skæres fisken ud i mindre stykker og lægges oven i panden. Serveres direkte fra panden f.eks. sammen med lidt brød og en råkost.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar