søndag den 17. april 2011

Kartoffelfad med Danablu og aspargessalat

Sluttede arbejdsugen med tre sene vagter på arbejdet, så der har ikke været så meget overskud til kulinariske prøvelser. (Til gengæld fik Datteren og jeg set Harry Potter og Dødsregalierne på nyindkøbt DVD fredag aften!) For nylig fik jeg dog lavet nedenstående kartoffelfad. Kartoffelfad i ovnen er en god måde at få brugt kartofler på og der er mange muligheder for variation. Her har jeg valgt at lave en med Danablu, persille og løg. Dertil skinke varmet i ovnen ved 175 grader i 45 minutter. Samt en dejlig aspargessalat med appelsin. Opskriften på aspargessalaten har jeg fundet hos Kræftens Bekæmpelse.


Kartoffelfad med Danablu
(2 personer)
300 g kartofler
½ finthakket løg
1 bdt persille
1 fed hvidløg
30 g soltørrede tomater finthakket
50 g Danablu
1½ dl mælk evt. blandet med fløde
salt, peber
Kartoflerne skrubbes godt og koges i letsaltet vand ca. 10 minutter. Derefter skæres de i skiver. Et ildfast fad smøres og man ligger et lag kartoffelskiver i bunden. Derefter kommes halvdelen af løg, tomater, hvidløg, persille og Danablu på samt salt og peber. Så endnu et lag kartofler og den anden halvdel af løg, tomater, hvidløg og persille samt ost. Øverst et lag kartofler igen. Så hældes mælk/fløde over og der drysses med revet ost. Sættes i ovnen ved 175 grader i ca. 1 time.

Aspargessalat – min version
(2 personer)
½ bdt grønne asparges
1 bdt forårsløg
1 appelsin
½ agurk
½ spsk sennep
1 spsk olivenolie
1 spsk lys vineddike
½ grøn peberfrugt i tern
Jeg ændrede lidt opskriften, da man i den oprindelige opskrift skal bruge skallen fra appelsinen. Og jeg kunne kun få en hel pose økologiske appelsiner i stedet for en enkel. Derfor valgte jeg at bruge en almindelig appelsin, hvor jeg skar frugtkødet i mindre stykker og kom det i salaten i stedet for saft og skal. Asparges skåret i 2 cm stykker og forårsløg, skåret i 2 cm stykker, blancheres i kogende letsaltet vand et par minutter. Køles af i koldt vand og duppes tørre. Den halve agurk flækkes, kernerne skrabes ud og resten skæres i tern. Appelsinen skrælles og appelsinbådene skæres ud i tern. Rør en marinade af sennep, olie og eddike. Asparges, forårsløg, appelsiner, agurk og peberfrugt vendes med marinaden samt lidt salt og peber. Lad salaten trække ½ time før den serveres.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar