tirsdag den 12. april 2011

Sød kartoffel med bønnesalsa

Jeg har ikke prøvet sød kartoffel før, men sidste gang var der et par stykker med i kassen fra Aarstiderne. Det var jo lidt spændende, hvad skulle jeg nu bruge dem til? Jeg fandt en opskrift i Carsten Kysters kogebog ”Køkkentid” på sød kartoffel med sort bønnesalsa og da jeg havde sorte bønner på lager, var det jo oplagt at prøve. Som sagt, så gjort. Resultatet blev lækkert tilbehør der både havde den søde smag fra de bagte kartofler, den stærke smag fra chilien, den salte smag fra fetaen og den syrlige smag fra citronen. Rigtig god smagssammensætning.



Sød kartoffel med bønnesalsa – min version
(2 personer)
50 tørrede sorte bønner
200 g orange sød kartoffel
½ spsk olivenolie
50 g feta
stdt chili
1 spsk finthakket persille
1 spsk olivenolie
½ spsk revet citronskal
1 spsk citronsaft
salt, peber
Udblød bønnerne i rigeligt vand natten over på køl. Hæld vandet fra bønnerne og kog dem i et nyt hold vand ca. 1 time, til de er møre. Hæld vandet fra og lad dem køle af. Vask og skrub kartoflen og skær den i skiver på ca. 2 cm. Læg kartoffelskiverne på en bageplade med bagepapir. Pensl dem med olie og krydr med salt og peber. Bag dem i en 220 grader varm ovn i 10-15 minutter, til de er møre. Vend feta, chili og persille forsigtigt sammen med de kogte bønner, olivenolie, citronsaft og skal. Smag til med salt og peber. Anret kartoffelskiverne på tallerkenen med sort bønnesalsa over.
Jeg spiste kartoflerne med bønnesalsa som tilbehør til en skive skinke og dagens salat.

1 kommentar:

  1. Hvor ser det dejligt ud :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet