fredag den 20. maj 2011

Boganmeldelse: Hovedløs sommer

Anmeldelse af Erling Jepsen: Hovedløs sommer

Bogen er udkommet på forlaget Peoples Press. Du kan læse mere om bogen her

Jeg har haft stor fornøjelse af to af Erling Jepsens tidligere bøger, ”Kunsten at græde i kor” og fortsættelsen ”Med venlig deltagelse”. Så jeg var lidt spændt på at læse den nye af ham.
Det er en ret grotesk historie, men måske netop derfor fascinerende. Hovedpersonen og jeg-fortælleren er den 14-årige Emilie, der nogle gange fortæller, så jeg husker mig selv som 14-årige mens hun andre gange lyder lidt for voksen og erfaren. Emilie er flyttet på landet sammen med sin mor og lillebror Jacob, efter at forældrene er blevet separeret. Moren er ikke altid lige god til at være den voksne over for de to børn og nogle gange må Emilie påtage sig alt for meget ansvar for sig selv og ikke mindst for sin lillebror, en sensitiv og følsom dreng.
En dag dukker en ung mand, Anders, op i haven og hans tilstedeværelse kommer til at påvirke den lille familie temmelig meget. Han har tidligere boet i huset med sine forældre og moren lader ham flytter ind under påskud af, at han kan hjælpe med haven. Men hun er lun på den unge fyr, det samme gælder for Emilie. Så de to kvinder konkurrerer om Anders’ opmærksomhed. Ret hurtigt får man dog en fornemmelse af, at ikke alt er som det burde være med den unge fyr, der ind imellem kan virke temmelig skræmmende og mærkelig. Hvad sket der egentlig med Anders’ forældre? Historien ender med at tage en uventet drejning, hvor både Anders og Jacob har hver deres rolle. Bogen kaldes en gotisk familiegyser og bogen indeholder da også både blod og andre skrækkelige ting, som ikke skal røbes her.

En noget speciel historie, ikke mindst slutningen er lidt mærkelig. Men samtidig kan jeg godt lide at læse historier, der er anderledes og uforudsigelige, så den fascinerede mig også.