tirsdag den 6. september 2011

Blåbærcupcakes med lakridsfrosting

Datteren havde besøg af en veninde i weekenden, så jeg synes lige, at der skulle hygge-bages lidt. Jeg fandt hurtig ud af at det skulle være cupcakes, for jeg havde længe haft lyst til at prøve at bage sådan nogle. Jeg fandt en opskrift på hindbærcupcakes med lakridsfrosting på viskalspise.dk. Det viste sig, at de ikke lige havde hindbær i mit lokale supermarked den dag, jeg handlede ind, men så brugte jeg bare nogle blåbær, jeg havde i fryseren. Og så kunne jeg endelig få afprøvet det lakridspulver, jeg havde købt for nylig. Jeg var spændt på om lakridssmagen blev for gennemtrængende og den måtte godt have været lidt mindre stærk. Men det smagte nu godt.


Blåbærcupcakes med lakridsfrosting – min version
(12 stk)
110 g smør
1 dl mælk
80 g sukker
vaniljesukker efter smag
2 æg
50 g grahamsmel
150 g hvedemel
1,5 tsk bagepulver
100 g revet marcipan
200 g frosne blåbær
100 g flødeost
25 g smør
50 g flormelis
1,5 tsk knust rålakrids
Tænd ovnen på 180 grader. Smelt smørret og bland det med mælken. Pisk æggene sammen med sukker og vanilje til det er luftigt og lyst. Sigt melet sammen med bagepulveret og bland det i æggemassen skiftevis med smørblandingen. Vend til slut blåbær og marcipan i lidt efter lidt. (Blåbærrene havde jeg tøet op i en sigte). Fordel dejen i 12 forme og bag dem i 25-30 minutter til de er faste og gyldne. Lad kagerne afkøle. Rør imens flødeost, blødt smør og flormelis sammen. Vend til sidst rålakridsen i og pynt kagerne med frosting. De blev måske ikke nødvendigvis så flotte, men de smagte godt.

1 kommentar:

  1. Det lyder også rigtig spændende - og så er lakrids jo altid godt ;-)

    SvarSlet