søndag den 30. oktober 2011

Andebryst med rødbedeblomme-salat og ovnkartofler

Mine forældres weekendbesøg sidste weekend strakte sig til søndag formiddag, så lørdag aften skulle der laves mad igen. Min bror og Den Glade Murer var også mødt, så vi var efterhånden et mindre pænt selskab. Inspireret af den lækre salat med andebryst, jeg havde fået serveret i Paris, havde jeg lyst til at lave noget med andebryst. I Magasinet Mad nr. 8 2011 fandt jeg en opskrift på pandestegt andebryst med lun rødbede-blomme-salat. Det så ud til at være det helt rigtige. Som tilbehør fik vi ovnkartofler med bouillon, en opskrift jeg havde fundet i gammel tillæg med kartoffelopskrifter fra ugebladet Søndag.

Pandestegte andebryster med rødbede-blomme-salat – min version
(6 personer)
3 andebryster af 200 g
800 g rødbeder
2 spsk olivenolie
salt
8 blommer
1 tsk sukker
2 spsk balsamicoeddike
150-200 g rucola
Tænd ovnen på 200 grader. Skræl rødbederne og skær dem i grove stykker. Vend dem med olie og salt og bag dem i ovnen 35-40 minutter, til de er møre med en smule bid. Blommerne skæres i både og lægges oven i rødbederne de sidste 10 minutter, husk at drysse dem med lidt sukker. De varme rødbeder og blommer vendes forsigtigt med balsamicoeddike, når de kommer ud af ovnen. Lad blommer og rødbeder køle lidt af, men de skal stadig være lune når de vendes med rucola lige inden serveringen. På andebrysterne skal skindet ridses, hvorefter de lægges på en kold stegepande med skindsiden nedad. Tænd for kogepladen og lad brysterne stege i 12 minutter på skindsiden og derefter 10 minutter på kødsiden ved moderat varme. Krydr med salt og lad andebrysterne hvile ca. 8-10 minutter inden de serveres.

Ovnkartofler med bouillon – min version
(6 personer)
1 kg kartofler
1 bdt forårsløg
30 g smør
1 tsk basilikum
1 tsk timian
1 stor spsk sennep
3 dl grønsagsbouillon
salt, peber
Snit kartoflerne i helt tynde skiver og skær forårsløgene i små ringe. Svits først forårsløgene og derefter kartoflerne i smør på panden. Drys med salt, peber, basilikum og timian. Bland kartoffelskiver og forårsløg i et stort ildfast fad. Bland sennep med bouillon og hæld det over kartoflerne. Sættes i ovnen ved 200 grader i 45 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar