søndag den 9. oktober 2011

Risquiche

Da min søster var på besøg sidste weekend, lavede jeg en risquiche eller ristærte, som jeg havde fundet en opskrift på i en af de små kogebøger, jeg havde købt i Føtex til 10 kr. Begge navne er måske nok lidt misvisende, da quichen/tærten ikke har en tærtebund af dej. Det ville nok også have været for meget, da der er masser af ris i. Udover ris kan man jo lave fyldet med den slags grønsager, man nu lige har liggende i køleskabet. På den måde egner den sig godt som undgå-spild-af- mad-opskrift. Hvis man vil have kød i, kan man bruge skinke, bacon eller kylling, men man kan også lave den uden kød. Altså endnu en af den slags opskrifter, der rummer et hav af muligheder.


Risquiche – min version
(En tærte)
150-200 g ris (200 var lige i overkanten synes jeg, så vil jeg hellere have flere grønsager i)
250 g champignon
1-2 porrer
2 spsk olie
salt, peber
1 dl piskefløde
Herbes de Provence
karry
paprika
150 g skinke efter eget valg
4 æg
Risene koges i letsaltet vand efter beskrivelsen på posen. Jeg brugte brune ris og havde kogt dem dagen før. Champignon renses og skylles, hvorefter de skæres i grove stykker. Porrerne renses og skæres i ringe. 1 spsk olie varmes op i en gryde og svampene svitses heri sammen med porreringene. Spæd med fløden, bring det i kog et øjeblik og tilføj tørrede krydderurter. Lad det køle af. 1 spsk olie varmes på en pande og paprikaen brændes af heri. De kogte ris tilsættes sammen med karry og det hele svitses et øjeblik. Lad det også køle af. Skinken skæres i tern og æggene piskes sammen. Derefter blandes det hele sammen og kommes i et smurt tærtefad. Bages i ovnen ved 200 grader i 25-30 minutter. Som tilbehør serverede jeg en god råkost.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar