tirsdag den 22. november 2011

Citron- og lakridskage

Sidste gang familien var på besøg havde jeg fået den ide, at jeg ville lave en kage med lakrids. Man kan finde mange opskrifter med lakrids på nettet i øjeblikket. Jeg valgte en opskrift af á la marmorkage, som jeg havde set hos Klidmoster. Jeg ændrede lidt på mængdeangivelsen, men fulgte ellers opskriften nogenlunde. Smagen af citron og lakrids passer rigtig godt sammen, så det blev en lækker kage, som familien tog rigtig godt imod.



Citron- og lakridskage – min version
(kageform 1½ l)
200 g blødt smør
200 g sukker
1 tsk vanillesukker
4 æg
200 g hvedemel
1 tsk bagepulver
1 dl mælk eller fløde
saft og revet skal af 1 økologisk citron
2 spsk lakridspulver
Sukkeret røres i det bløde smør, til det er hvidt og skummende. Vanillesukker røres i. Derefter røres æggene i et ad gangen, der røres godt mellem hvert æg. Bagepulveret blandes med mel og røres i dejen sammen med mælken. Så deles dejen i to portioner, denne ene lidt større end den anden. Citronskal og –saft røres i den store portion og lakridspulveret røres i den mindre portion dej. En bageform fores med bagepapir eller smøres godt. Citrondejen deles i to og den ene halvdel kommes i bunden af formen. Lakridsdejen kommes oven i og så rør man lidt for at marmorere dejen. Til sidst kommes resten af citrondejen i. Kagen sættes nederst i ovnen, der skal stå på 175 grader. Bages ca. en time

2 kommentarer:

  1. Den lyder også god - elsker både citron og lakrids, så kombinationen lyder meget tiltalende :-)

    SvarSlet
  2. Hej Piskeris,
    Ja, kombinationen citron og lakrids er rigtig god. Den må også kunne bruges i andre sammenhænge, f.eks. i forbindelse med is.

    SvarSlet