søndag den 27. november 2011

Ferskensuppe

Jeg er et par gange faldet over opskrifter på ferskensuppe og forleden var tiden kommet til at prøve at lave sådan en. Opskriften var en slags ferskentomatsuppe og jeg var lidt spændt på hvordan de søde dåseferskner ville passe sammen med de øvrige ingredienser. Resultatet blev godt, dog tilføjede jeg en gang cayennepeber for at få lidt mere krudt i opskriften. Men trods den stærke smag kunne man godt fornemme at fersknerne også gjorde deres til at give suppen en lidt anderledes rund smag. Opskriften havde jeg fundet på Vild med mad


Ferskensuppe – min version
(2 personer)
1 løg
1 fed hvidløg
1½ spsk olie
karry
½ l bouillon
1 dl mælk
1 dåse hakkede tomater
250 g dåseferskner
1 dl saft fra dåseferskner
cayennepeber
salt, peber
200 g skinkestrimler
150 g agurk
50 g grofthakkede jordnødder (jeg brugte usaltede)
Løg og hvidløg hakkes fint og svitses i olie og karry. Bouillon, hakkede tomater og dåseferskner skåret i tern samt ferskensaft kommes i. Det koger op og simrer ca. 15 minutter. Mælken tilsættes og suppen smages til med salt, peber og cayennepeber. Jeg valgte at give suppen en tur med stavblenderen, så den blev pureret. Det gav en lækker tyk og smuk orangerød suppe. Som topping serverede jeg skinkestrimler, agurketern og hakkede jordnødder. Serveres med brød til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar