søndag den 13. november 2011

Pirogger med kylling

I sidste uge forsøgte jeg mig med pirogger med kylling, en opskrift jeg havde set i Hahnemanns: 365 hverdagsretter. Jeg lavede dog lidt om på opskriften, bl.a. brugte jeg en dej med groft mel. Jeg var lidt bange for at de skulle blive for tørre, det har jeg prøvet med pirogger før. Men de blev faktisk sprøde og gode. De var ret store, så vi spiste kun to hver, resten kom i fryseren. Og da jeg optøede et par stykker til madpakken den anden dag, var de stadig sprøde og lækre og ikke tørre. Havde de været tørre, havde jeg nok lavet noget dyppelse, cremefraiche med krydderier og citron f.eks., som man kunne dyppe dem i.


Pirogger med kylling – min version
12 stk.
(4 personer eller 2 personer 2 dage)
Dej:
50 g gær
3 dl lunket vand
1 spsk olie
1 tsk salt
100g grahamsmel
100 g hvid hvedemel
250-300 g hvedemel
Fyld:
200 g kogt kylling
1 stor porre
1 rest broccolistok
timian
1 spsk citronolie (man kan også bruge citronsaft)
revet citronskal
200 g hytteost
et par skefulde cremefraiche
salt, peber
Rør gæren ud i vandet, tilsæt olien og grahamsmel samt hvid hvedemel, rør godt rundt. Tilsæt salt og rør hvedemelet i til der bliver en god dej. Ælt den igennem og sæt den til hævning en times tid. Den kogte kylling skæres ud i tern. Broccolistokken skæres ud i små tern og kommes i en anelse kogende vand. Porren renses og skæres i små stykker og dampes sammen med broccolien et par minutter. Grønsagerne dryppes godt af og blandes med citronolie og citronskal samt timian, salt og peber. Kyllingekødet røres i sammen med hytteost og cremefraiche. Dejen deles i 12 kugler der rulles ud til flade brød, ca. 15 cm i diameter. Fyldet fordeles på den ene halvdel af dejen, den anden halvdel lægges ind over og dejen trykkes sammen med en gaffel. Pensl med æg og bag dem i ovnen ved 200 grader i 25-30 minutter. Dagens salat blev serveret til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar