tirsdag den 15. november 2011

Tilbehør: Bulgur med gourmetbønner og gulerødder

Jeg modtager en kasse fra Aarstiderne hver anden uge, i øjeblikket vælger jeg som regel den der hedder KUK-kassen (Kassen uden kartofler). Og så gælder det om at få brugt de råvarer man har fået og helst det hele, så man undgår af smide mad ud. Denne gang var der bl.a. gourmetbønner og gulerødder i kassen og dem brugte jeg til en slags lun bulgursalat. Der var også et hokkaido græskar, som jeg skar ud i både og bagte i ovnen. De fik dog lidt for meget, men smagte godt. Det syntes jeg i hvert fald, men ikke Datteren. De græskar jeg ikke spiste blev derfor smidt i fryseren, så finder jeg nok noget at bruge dem til på et andet tidspunkt.


Bulgur med gourmetbønner og gulerødder
(2 personer)
1½ dl bulgur
3 dl vand – gerne med lidt bouillon i
2-3 gulerødder
gourmetbønner – jeg fik desværre ikke vejet dem - almindelige grønne bønner kan også bruges
dressing:
appelsinsaft fra 1 appelsin
1 spsk citronolie
1 spsk mandelsmør
1 tsk flydende honning
1 spsk sesamolie
salt, peber
Bulguren koges efter anvisning på pakken. Jeg brugte fuldkornsbulgur. Gourmetbønnerne skylles og skæres ud i mindre stykker. Gulerødderne skæres i små tern. Gourmetbønner og gulerødder dampes i lidt vand et par minutter. Når bulguren er færdig blandes den med grønsagerne. Alle ingredienserne til dressingen røres sammen og blandes i bulguren. En gang grofthakkede nødder drysset hen over havde lige været prikken over i’et, men det fik jeg ikke gjort.

Grønsagsbulguren blev serveret til stegt andebryst og ovnbagte græskarbåde. Ikke noget for Datteren, men jeg syntes det var lækkert.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar