fredag den 2. december 2011

Tilbehør: Lun perlerugssalat med grønt

Uha – i går aftes fik jeg ellers noget af en forskrækkelse. En grim virus havde invaderet min computer og jeg brugte en masse tid på at få den væk i dag (heldigvis havde jeg fri ). Men nu er den tilsyneladende forsvundet igen og jeg kan ånde lettet op og skrive mit indlæg på bloggen. I sidste kasse fra Aarstiderne var der rosenkål, en lille stok med nogle fine små kålhoveder. Det er ikke noget vi har brugt meget i vores husholdning, så jeg brugte den i en salat, hvor den næsten ikke kunne smages. Så kunne Datteren også spise den. Det blev en god rustik salat, der sagtens kunne spises som det eneste tilbehør til aftenens stegte medister.

Lun perlerugsalat med grønt
(2-4 personer afhængig af om der bliver serveret andet tilbehør)
1½ dl perlerug
50 g rosenkål
150 g broccoli
1 æble
Dressing af:
citronolie
citronsaft
æbleeddike
honning
salt, peber
lidt A38
en håndfuld nødder
Kog perlerugen efter anvisningen på emballagen. Rosenkål skæres i meget små stykker, broccolien deles i buketter og noget af den mindre grove stok hakkes fint. Rosenkål og broccoli overhældes med en gang kogende vand og derefter koldt vand. Afdryppes derefter. Ingredienserne til dressingen røres sammen. Æblet skæres ud i små tern og vendes i dressingen for derefter at blive blandet med rosenkål og broccoli i en skål. Perlerugen afdryppes når den er færdigkogt og blandes i salaten. Til sidst hakkes nødderne groft og blandes i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar