tirsdag den 13. december 2011

Tærte med chorizo og rødløg

Tid til tærte – igen. Denne gang med chorizo og rødløg m.m. Udgangspunktet var en opskrift fra Magasinet Mad! nr. 9 2010. Rettet til efter min smag og mine ingredienser. F.eks. brugte jeg kogte kartofler i stedet for oliven, oliven ikke lige er noget for Datteren. Og så havde jeg lige de tre kogte kartoflerne liggende og de passede fint sammen med det øvrige, synes jeg.


Tærte med chorizo og rødløg - min version
(4 personer eller 2 personer 2 dage)
Tærtedej:
75 g hvedemel
75 g grahamsmel
40 g smør
½ dl A38
2 spsk vand
Fyld:
2 store rødløg eller 3 mindre
100-200 g chorizo (jeg havde fundet nogle små chorizo-brunchpølser i Fakta, som jeg brugte)
timian
2 spsk balsamicoeddike
1 spsk rørsukker
3 kogte kartofler
2 æg
2 dl cremefraiche 6%
100 g salatost
Mel, salt og smør smuldres sammen, brug evt. en foodprocessor, Dejen samles med A38 og vand. Derefter skal den hvile i køleskabet ½ time. Rul dejen ud, læg den i en smurt tærteform og prik bunden med en gaffel. Derefter skal dejen forbages i ca. 10 minutter ved 200 grader.
Rødløgene pilles og skæres ud i skiver og deles. Steges i lidt olie på panden ved middelvarme i ca. 5 minutter. Rørsukker og balsamico tilsættes og løgene steges videres 2-3 minutter. Til sidst vendes løgene med timian. Chorizopølserne skæres ud i skiver og kartoflerne skæres i tern. Æggene piskes med cremefraiche. Når tærtebunden er forbagt kommes pølser og kartofler på og æggemassen hældes over. Derefter bages tærten ved 200 grader i 25-30 minutter. Serveres med dagens salat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar