tirsdag den 13. marts 2012

Champignonpaté


Mit yndlingsprogram i TV har indtil for nylig været River Cottage – Veg Every Day

For en grønsagselsker som mig er det et rigtig dejligt program, der svælger i spændende grønsager og grønsagsretter. Vi får allerede en del grønsager hjemme hos os, men der må godt være endnu flere. Så nu vil jeg prøve at lave mine madplaner med udgangspunkt i en eller to vegetaropskrifter hver uge og så fylde op de øvrige dage med kødretter. For selvom jeg elsker grønsager, kan jeg også godt lide kød. Så jeg har ingen planer om at blive vegetar – men gerne spise meget mere vegetarmad.

I sidste uge blev det til en gammel kending, nemlig en champignonpaté, som jo kan laves på mange måder. Opskriften jeg brugte og som jeg stort set fulgte, fandt jeg her.

Champignonpaté er absolut ikke en fotogen ret. Så her har den fået følgeskab af en hidsig gang rødbederåkost.

Champignonpaté
(4 personer eller 2 personer 2 dage)
1½ dl kogte ris
500 g grofthakkede champignon (jeg brugte 400 g, det var ok)
3 store hakkede løg
1-2 fed finthakket hvidløg
50 g hakkede hasselnødder
2 æg
2 dl fløde
timian
salt, peber
Bland champignon, nødder, løg, hvidløg og timian. Det hele svitse i lidt oliemargarine. Blandingen hældes i en skål og de kolde ris, æg, fløde og krydderier tilsættes. Det hele røres godt sammen. Fyldes i smurt ildfast fad eller en 1½ l form. Bages ved 175 grader i en time.

Note: Jeg valgte at komme massen i en ildfast fad og det var vist meget godt, da den blev temmelig løs i det. Men det smagte rigtig godt, faktisk havde jeg helt glemt, hvor godt det smager. Og her kan jo også eksperimenteres med mange forskellige ingredienser. Rester kan bruges til pålæg eller man kan tilsætte lidt mel og forme massen til deller, som kan stegs på panden. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar