torsdag den 22. marts 2012

Rugmelspandekager med kål og kalkun


Lækkert pandekagefyld med kalkun og kål

Hjerteforeningens hjemmeside faldt jeg over denne opskrift på rugmelspandekager med kål og kylling og den måtte prøves. Jeg skiftede kyllingekødet ud med kalkunkød, som jeg marinerede inden det blev stegt. Men ellers fulgte jeg stort set opskriften.


Rugmelspandekager med kål og kalkun – min version
(4 personer eller 2 personer 2 dage)
3 æg
5 dl kærnemælk
1½ dl vand
1 knsp salt
2 dl rugmel
2 dl hvedemel
oliemargarine
300 g kalkunschnitzel
2 spsk olivenolie
1 spsk sød chilisovs
1 fed hvidløg
stdt chili
salt, peber
2 løg
300 g spidskål
2 dl vand
4 tomater
100 g (light) flødeost
4 spsk persille
Skær kalkunschnitzlerne ud i små tern. Pisk olie og chilisovs sammen med presset hvidløg og stødt chili samt salt og peber. Vend kalkunkødet i marinaden og lad den stå mindst en halv time, gerne længere. Pisk æggene sammen. Rør kærnemælk, vand, salt, rugmel og hvedemel i. Lad dejen hvile 30 min. i køleskabet. Varm panden op og bag pandekagerne i en lille klat oliemargarine. Steg kalkunkødet mørt på en anden pande. Løgene skæres i tynde både og kålen snittes. Vandet bringes i kog i en gryde med lidt salt. Løg og kål kommes i, når vandet koger. Lad det småkoge i 3-5 minutter. Afdryp grønsagerne i en sigte, kom dem i en skål og krydr med salt og peber. Skær tomaterne i tern. Bland kål og løg med kalkuntern og tomattern samt hakket persille. Pandekagerne smøres med flødeost og fyldet kommes på. Inden serveringen kan pandekagerne evt. lige varmes et øjeblik i ovnen. Serveres med dagens salat.

Note: Fyldet var let og lækkert. Pandekagedejen havde jeg lidt problemer med. Dejen blev meget tyk (måske p.g.a. kærnemælken) og det var svært at lave store pandekager. De gik også nemt i stykker, synes jeg. Så fyldet vil jeg gerne lave igen, men næste gang vil jeg nok bruge en anden dej.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar