torsdag den 24. maj 2012

Bananmuffins med chokoladefrosting


Mit vikariat blev forlænget igen-igen og det skulle fejres…

…med hjemmebagte kager. Da jeg havde nogle temmelig overmodne bananer liggende, var en eller anden slags banankage oplagt. Valget faldt på bananmuffins. Og da jeg elsker chokolade, skulle det gerne være med en rigtig lækker smovset chokoladefrosting til. Efter at have været rundt i blogland og se på forskellige opskrifter blev det til nedenstående kombination.


Bananmuffins med chokoladefrosting
(10 stk)
Muffins:
2 æg
75 g brun farin
1,5 tsk vanillesukker
50 g hvid hvedemel
50 g alm. hvedemel
1 tsk bagepulver
60 g smeltet smør
2 bananer
50 g hakket mørk chokolade 70%
Frosting:
50 g blødt smør
100 g flormelis
0.25 dl mælk
25 g smeltet mørk chokolade 70%
Pisk æg, farin og vanillesukker let og luftigt. Rør mel, bagepulver og smeltet smør i sammen med den hakkede chokolade. Mos bananerne, tilsæt dem og rør godt rundt. Jeg kom dejen i papirsmuffinsforme, som stod i en metalmuffinform. Hver form blev fyldt ca. 2/3 del. Bages i en forvarmet ovn i ca. 20 minutter ved 175 grader varmluft. Til frostingen smeltes chokoladen over vandbad eller i mikroovnen og afkøles til stuetemperatur. Smør og flormelis piskes sammen. Mælken piskes i. Den smeltede chokolade tilsættes og der piskes igen. Når kagerne er blevet kolde kommes frostingen på.

Note: Meget lækre bananmuffins med en god smag af banan(kage) og chokolade. Frostinglaget var lige tilpas, det kan ellers godt blive lidt for meget for min smag. Jeg sparede på de forskellige slags sukker i forhold til de opskrifter, jeg havde fundet og det kunne sagtens lade sig gøre, uden at man savnede noget.

5 kommentarer:

  1. OMG de ser da for lækre ud!!! Dem må jeg helt sikkert prøve af!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen,
      De var også lækre - og der står lige et par stykker tilbage i fryseren til en god dag - eller måske en dårlig dag, hvor man lige trænger til lidt opmuntring.

      Slet
    2. Det er altid godt med lidt i fryseren. Fryser du dem ned med frosting på?

      Slet
    3. Vi har i dag netop spist de sidste to fra fryseren med frosting på og de havde ikke taget skade, hverken på smagen eller udseendet - det var stadig mums :-)

      Slet
  2. Det lyder jo næsten for godt/nemt til at være sandt!!! De MÅ prøves snarest!

    SvarSlet