søndag den 13. maj 2012

Bønnemos med to slags bønner


Mit første møde med edamame bønner…

…ser ud til at kunne udvikle sig til et godt bekendtskab fremover. Jeg havde købt en pose frosne bønner et sted, muligvis en spotvare i Netto eller Fakta. Lige da jeg hældte bælgene ud af posen, tænkte jeg, de ser da kedelige ud, dem bliver der nok ikke meget ved. Men de røg alligevel ned i en gryde med letsaltet vand og blev kogt et par minutter. Efter at de var blevet kølet af, maste jeg et par bønner ud af bælgen og smagte på dem. Og hov, de havde jo en rigtig god smag. De vil helt sikkert blive købt ind igen. I dag blev de brugt sammen med kidneybeans til en bønnemos.

 Se lige de flotte farver sammen

Denne færdige bønnemos er knap så smuk at se på,
men den smager godt på et stykke rugbrød sammen med et par skiver tomat

Bønnemos med to slags bønner
(pålæg til et par dage eller tre)
50 g kidneybeans fra dåse
80 g edamame bønner (ca. 200 g med bælg)
2 spsk cremefraiche
1 spsk citronsaft
lidt presset hvidløg
salt, peber
Som sagt blev edamame bønnerne kogt et par minutter, inden de blev afkølet og for derefter at blive presset ud af bælgene. Så gav jeg dem en tur i minihakkeren sammen med kidneybeans, cremefraiche, hvidløg og citronsaft. Smages til med salt og peber. Måske skulle der mere krydderi i, men på den anden side skulle man også kunne smage bønnerne, synes jeg. Havde jeg haft tahin på lager, havde jeg måske kommet lidt af det i. Jeg bruger det til at smøre på rugbrød f.eks. med et par tomatskiver oven på. 

4 kommentarer:

  1. Nej det ser lækkert ud! Havde slet ikke tænkt på, at man kunne bruge edamame bønner! Det får en noget mere tiltalende farve!! Tror jeg skal prøve den til fredagens tapas :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen, Ja, man må sige at det klæder en gang brun bønnemasse at få tilført lidt lysegrøn farve. Og det giver også god smag til mosen.

      Slet
  2. It looks really nice. I am going to try to make this myself.
    Thank you for sharing.
    Hope to find out much more of the Danish culture next summer, when we spend our holidays in your great country ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. I'm glad you like my recipe. Denmark is a lovely country for Holidays, we have lots of wonderful nature.

      Slet