tirsdag den 8. maj 2012

Nudler med spidskål og spejlæg


Et let aftenmåltid med nudler, spidskål og spejlæg.

Dejlig let mad uden kød og nemt og hurtigt at lave. Opskriften fandt jeg i Alt For Damerne. Jeg fulgte stort set opskriften, men tilføjede nogle soyaristede mandler jeg havde lavet for at give lidt knas til retten. Soyaristede mandler kan man finde opskrifter på flere steder på nettet f.eks. her eller her.


Nudler med spidskål og spejlæg – min version
(2 personer)
100 g fuldkornsnudler
1/3 spidskål
½ bdt. forårsløg
1 fed hvidløg
frisk eller tørret chili (for mit vedkommende blev det tørret)
1 spsk neutral olie
2 spsk østerssovs
1 spsk semsamolie
¼ dl vand
4 æg
Kog nudlerne efter anvisningen på pakken. Snit spidskålen fint og skær forårsløg i skiver. Hak hvidløg og evt. frisk chili fint. Varm en wok op med 1 spsk olie og kom hvidløg, chili og spidskål i. Tilsæt østerssovs, sesamolie og vand og rør det sammen. Vend nudlerne i og kom forårsløg i til sidst sammen med soyaristede mandler. Steg spejlæggene på begge sider og  læg dem oven på grønsagsnudlerne ved serveringen. Som tilbehør havde jeg lavet en råkost med revet rødbede, revet pastinak og ananas, en rigtig god kombination, jeg ikke havde prøvet før. For at få den til at passe til den krydrede mad lavede jeg en dressing af sesamolie, lidt stødt ingefær, lidt soja og ananassaft. Det er ikke sidste gang at den kombination bliver brugt.

1 kommentar:

  1. Hvor ser det lækkert ud, Anne :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet