torsdag den 17. maj 2012

Pizza med krydret hytteost og skinke


Så blev det også min tur til at prøve en af de nye hytteoste fra Arla.

Det var hytteosten med fire slags løg og jeg brugte den som fyld på en pizza sammen med skinke, løg og squash. Det var – sjovt nok – en opskrift, jeg havde fundet hos Arla. Hytteosten har i sig selv en god smag og den vil helt sikkert kunne finde anvendelse til mange ting eller også kan man bare spise den, som den er på et stykke rugbrød med lidt grønt. Til pizzadejen kan man bruge en færdig fuldkornspizzadej, det er den nemme måde. Eller man kan lave sin egen, som jeg gjorde det denne gang.


Pizza med krydret hytteost og skinke – min version
(2 personer)
15 g gær
2 dl lunkent vand
½  tsk salt
1 tsk olivenolie
100 g fuldkornshvedemel (eller en anden grov melsort)
200 g durummel
125 g hytteost med 4 slags løg
1 rødløg i tynde ringe
70 g serrano skinke
½ squash
citronsaft
salt, peber
Opløs gæren i vand. Tilsæt salt og olivenolie, fuldkornshvedemel og det meste af durummelet og ælt dejen. Kom en anelse olivenolie i en skål, vend dejen rundt og sæt den til hævningen en halv time.  Del dejen i to og rul hver del ud på et stykke bagepapir. Det kan være en god ide at prikke bunden med en gaffel, så den ikke hæver for meget op. Læg dejen og bagepapiret over på en varm plade og bag bunden i 10 minutter ved 225 grader. Fordel hytteost, løg og skinke på bunden og bag den yderligere 10 minutter. Imens skrælles squashen i lange tynde strimler med din kartoffelskræller. Skrællerne vendes med citronsaft, salt og peber og lægges oven på pizzaen, når den kommer ud af ovnen. Serveres med dagens salat.

Note: Jeg havde ikke før bagt pizza på den måde af to omgange og med en varm plade. Det gav et rigtig godt resultat. Pizzaen smager ikke som en traditionel pizza, men jeg syntes, at det blev en rigtig lækker, smagfuld og knap så fed udgave af en pizza. 

2 kommentarer:

  1. Det ser godt nok rigtig lækkert ud, det skal helt sikkert prøves.

    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette,
      Det var i hvert fald en pizza lige efter min smag :-)

      Slet