tirsdag den 5. juni 2012

Auberginegratin med bulgur


Dejlig græskinspireret auberginegratin med bulgur.

I bogen ”Sundhed, saft og kraft hele livet” fandt jeg en opskrift på en auberginegratin med bulgur, og da jeg dels ledte efter ugens vegetarret og dels havde en aubergine liggende fra sidste uges kasse fra Aarstiderne, var det oplagt at kaste sig ud i en auberginegratin. Jeg ændrede lidt på min udgave i forhold til den i bogen.

Auberginegratinen - (næsten) lige kommet ud af ovnen

 Og sådan ser den ud på en tallerken sammen med dagens salat

Auberginegratin med bulgur – min version
(2 personer)
1 lille aubergine
chiliolie
125 g fuldkornsbulgur
2 dl vand
1 bouillonterning
2 store tomater
100 g salatost i blok
salt, peber
oregano
timian
basilikum
Auberginen skæres i 1 cm tykke skiver og drysses med salt. Når skiverne har stået en halv time skylles de og pensles med chiliolie. Steges derefter på panden til de får farve og bliver bløde. Kog bulguren i vand tilsat bouillon efter anvisningen på pakken. Tilføj krydderier mens bulguren koger. Tomaterne skæres i skiver og det samme gælder for salatosten. Et ildfast fad smøres med olie og heri lægges først bulguren, derefter aubergineskiver og tomatskiver. Salatosten lægges på øverst og der drysses med krydderier. Fadet sættes i ovnen ca. 20 minutter ved 200 grader. Et dejligt let måltid der serveres med dagens salat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar