onsdag den 6. juni 2012

Boganmeldelse: Den sidste sura

Anmeldelse af Zoë Ferraris: Den sidste sura
Bogen er udkommet på forlaget  Mrs. Robinson
Du kan læse mere om bogen her

En anderledes krimi fra et varmt sted...

Har du fået lyst til at læse noget andet end skandinaviske krimier med kulde, regn og frustrerede kvinder, så er ”Den sidste sura” et godt alternativ. En ørkenkrimi står der i undertitlen – man kan allerede begynde at mærke heden og støvet. Krimien foregår i Saudi-Arabien, hvor den muslimske og palæstinensiske hovedpersonen, Nayir, arbejder som ørkenguide. Da en ung kvinde fra en velhavende familie forsvinder lige før sit bryllup, beder hendes familie om Nayirs hjælp til at finde hende. Da man endelig finder hende, er hun død og pludselig er familien ikke længere så interesseret i at finde ud af, hvad der skete. Det gælder dog ikke pigens bror, der også er Nayirs gode ven og han beder derfor Nayir om at fortsætte sine undersøgelser. Var pigen flygtet, blev hun kidnappet, hvorfor endte hun på bunden af en wadi i ørkenen? Sagen er ikke nem for Nayir, dels er familien ikke særlig samarbejdsvillig, dels bliver han nødt til at arbejde sammen med en kvindelig retsmediciner. Noget der kan være ret svært for en rettroende og gammeldags muslim som Nayir, der ingen familie har bortset fra en gammel onkel og som derfor kender meget lidt til livet blandt kvinder.

Spændende at læse en krimi, der foregår i et helt andet miljø. Det er også spændende at læse om livet i et muslimsk land. Men ind imellem var det svært at udholde alle Nayirs anfægtelser omkring forholdet til kvinder. Det syn ligger bare så langt fra min egen hverdag, så det godt kan føles lidt for overdrevet. Men helt bestemt en krimi der er værd at læse, hvis man vil prøve noget andet.