mandag den 18. juni 2012

Ris med æg, squash og kikærter


Datteren var ikke hjemme til middag…

…så det var en god anledning til at spise noget med fisk. Fisken blev en ganske almindelig laksefilet stegt på panden. Tilbehøret blev ren Stop-spild-af-mad, da jeg lavede det af de ingredienser, jeg havde på lager. Bortset fra persillen som jeg købte. Jeg forsøger mig ellers med at dyrke lidt krydderurter på altanen, men opstarten har været lidt svær, da en flok bladlus syntes at mine krydderurter skulle være deres spisekammer. Det kostede flere af krydderurterne, men nu ser det alligevel ud til, at jeg har fået slået angrebet ned. Så jeg kan så småt begynde at bruge lidt af det, der blev tilbage.



Ris med æg, squash og kikærter
(1 person)
1 dl ris
vand/bouillon
gurkemeje
garam masala
½ lille rødløg
1 æg
100 g squash
½ dåse kikærter
saften fra en ½ citron
persille
Løget hakkes fint og svitses i olien et par minutter. Derefter tilsættes krydderier og ris, som skal svitses med et par minutter. Tilsæt vand eller bouillon efter anvisningen på risposen. Lad risene småsimre den kogetid, der står på posen. Ægget koges. Squashen skæres i tern og kommes ned til risene sammen med kikærterne og hakket persille de sidste fem minutter af risens kogetid. Det hele smages til med citronsaft og evt. ekstra krydderi. Ved serveringen kommes risretten i et fad og ægget skæres i både, der lægges oven på evt. sammen med et stykke stegt laks.

Note: En ret der kan bruges som tilbehør, som jeg gjorde her. Men man kan også komme flere grønsager i og spise den som en grøn ret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar