torsdag den 12. juli 2012


I første uge af min ferie…

…var jeg en tur vestpå i området omkring Ringkøbing/Skjern Det overordnede tema for ferien viste sig at blive vand på mange måder. Vand som i: fjord, å, eng, mose, mølledam og hav og heldigvis ikke vand som i: regnvejr (der var vi rigtig heldige).

Skjern Å
Hvide Sande Havn
Vesterhavet
Bjørnemosen

Bundsbæk Mølle

Ringkøbing Havn

Vi, d.v.s. Den Glade Murer og jeg, boede på Bed & Breakfast, en form for overnatning, vi er blevet ret begejstrede for. Det er ikke særlig dyrt, vi har som regel betalt omkring 300 kr. pr. overnatning for 2 personer og det for et værelse, en dejlig seng, rent sengetøj og håndklæder. Værtsfolkene er altid meget imødekommende og venlige og det er altid spændende at se, hvordan man kommer til at bo. Som sagt, det kan klart anbefales. Se evt. mere om Bed & Breakfast  her

Vi havde tre overnatninger og var ude og spise tre gange. De to første aftner var det i Hvide Sande. Første aften spiste vi på restaurant ”Lygten”. Det var en lidt spøjs oplevelse, da tjeneren forstod tysk bedre end dansk og menukortet var også både på tysk og dansk. Man da vi jo befandt os i et område, hvor der er rigtig mange tyske turister, gav det jo trods alt mening. Vi var de eneste i restauranten og jeg var da også noget spændt på maden. Vi havde begge bestilt en ret med fisk, Den Glade Murer var faldet for en fiskefilet og jeg havde valgt fiskespyd med tre slags fisk. Som tilbehør til begge retter var der kartofler vendt i smør og rosmarin samt en meget lækker citronsovs. Det var rigtig lækkert og skuffede overhovedet ikke.



Anden aften spiste vi på Hvide Sande Røgeri og prøvede deres fiskebuffet. Der var mange lækre ting, så vi blev godt mætte. Jeg har desværre ingen billeder derfra, men du kan læse om restauranten her

Sidste aften spiste vi på restaurant Ambolten i Lem og det var en rigtig god oplevelse. Menukortet var spændende, så det var svært at vælge. Jeg endte dog med at vælge en af menuens to vegetarretter. Den bestod af: Et gratineret løg med fyld af rodfrugter, et stykke tomattærte, pasta i flødesauce og en gulerodssalat med feta. Rigtig dejlig mad for en grønsagselsker som mig. Den Glade Murer fik en meget lækker omgang biksemad.




4 kommentarer:

  1. Hvor er det skønt at høre om den lækre vegetarmenu!
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den valgmulighed kunne man godt ønske sig noget mere, når man spise ude på ikke-vegetar restauranter.

      Slet
  2. Jeg er vokset op i det område og mit barndomshjem ligger tre kilometer fra Lem, hvor I har spist.
    Troede slet ikke man kunne få god madoplevelser i Lem, udover på Smediegaarden som ligger midt Lem. Men det er meget sådan et sted man kan leje hvis man skal holde fest.

    Turen rundt om Ringkøbing Fjord er smuk. Jeg har selv lige været hjemme igen og var en hel dag i Hvide Sande, Søndervig og Ringkøbing..

    Ahh, så blev jeg så klog, googlede det lige. Ambolten er simpelthen navnet på restauranten på Smediegaarden.

    Nå men den del af Vestjylland er bare dejligt...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kunstnerkram,
      Jeg kan godt forstå, at du er glad for din hjemegn. Det er et dejligt område med mange gode steder.

      Slet