lørdag den 4. august 2012

Blomkålssuppe med soltørrede tomater


Det har været en travl uge…

…med overtagelse af min nye lejlighed i Kolding, fødselsdagspicnic for min mor og flere sene dage på arbejdet. Men mad skal man stadig have og på en halvkølig sommerdag, kan en suppe være en dejlig ting. Med et ½ blomkålshoved i køleskabet var det oplagt med en blomkålssuppe. Jeg brugte en opskrift, jeg havde fundet i Hjemmet og fulgte stort set opskriften. Som toppings serverede jeg blomkålsbuketter svitses i lidt olie og drysset med salt, peber og paprika, ristet rugbrødssmulder samt resterne af et par pølser skåret ud i mindre stykker.



Blomkålssuppe med soltørrede tomater – min version
(2-3 personer)
½ blomkål
25 g soltørrede tomater
1 stor kartoffel
¾ l grønsagsbouillon
1 dl mælk
salt, peber
De soltørrede tomater skæres i små stykker. Blomkålen deles i små buketter, en fjerdel tages fra til topping. Den bedste del af stokken skæres ud i små tern. Kartoflen rives groft eller skæres i små tern. Blomkål, soltørrede tomater, kartoffel og bouillon kommes i en gryde. Lad grønsagerne koge 20 minutter til de er møre. Blend suppen jævn, hæld den tilbage i gryden og tilsæt mælk. Smag til med salt og peber. Server suppen med topping og brød.

Note: Suppen landede et sted mellem blomkålssuppe og en mild tomatsuppe. Faktisk synes jeg ikke, at der var så meget smag i, men jeg havde også skåret lidt ned på de soltørrede tomater, da Datteren ikke bryder sig så meget om smagen og jeg var bange for, at de ville smage for meget igennem. Næste gang kunne jeg godt tænke mig, at suppen fik lidt mere smag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar