torsdag den 16. august 2012

Humus med rød peber


Jeg kan rigtig godt lide humus…

…og da jeg for nylig så en opskrift i ”Den store diabetes kogebog” på humus med rød peber, skulle den lige afprøves. Og det blev der en god og lækker humus ud af. Jeg fulgte stort set opskriften med få ændringer. Jeg bruger gerne humus som pålæg, det er dejligt, når man har andet end købepålæg til sin rugbrødsmad.


Humus med rød peber – min version
1 stor rød peber, halveret og udkernet
200 g kikærter – fra dåse eller kogte
1 spsk citronsaft
en anelse røget paprika
1½ spsk olivenolie
1 fed hvidløg
1 spsk jordnøddesmør
1½ spsk cremefraiche
Tænd grillen i ovnen på højeste varme. Læg peberfrugterne på en bageplade med bagepapir og sæt dem i ovnen. Grill dem 20-25 minutter til skindet er blevet sort. Lad dem afkøle og pil skindet af. Skæres i mindre stykker Hæld kikærterne i en lille gryde, dæk dem med vand og lad småkoge 5 minutter. Lad derefter kikærterne dryppe godt af og hæld dem i en foodprocessor sammen med 1½ spsk varmt vand fra kikærterne og blend dem 1-2 minutter. Peberfrugtstykkerne tilsættes sammen med citronsaft, paprika, olivenolie, hvidløg, jordnøddesmør og cremefraiche samt salt og peber. Det hele blendes til det har en glat konsistens og humusen er klar til servering. Drys evt. med paprika til pynt.

2 kommentarer:

  1. Jordnøddesmør og cremefraiche har jeg aldrig brugt i humus, men det vil jeg da klart overveje ;-D

    Min humus laver jeg med blandt andet olie,stødt spidskommen og koriander

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mini-hakker
      Jordnøddesmørret brugte jeg i stedet for tahin, det havde jeg nemlig ikke. Og cremefraichen bare fordi jeg godt kan lide det.

      Slet