mandag den 22. oktober 2012

Risret med bønner, broccoli og tomater


Jeg regner med at spise flere vegetarretter…

…nu hvor jeg mest kun er mig selv ved middagsbordet. Ikke fordi jeg vil være vegetar, men fordi jeg godt kan lide masser af grønsager og så spiller økonomien da også ind. Denne ret blev til efter inspiration forskellige steder fra og efter, hvad jeg havde på lager. Det tager jo lidt længere tid at få brugt op, når man kun er en til at spise. Så kunsten bliver hele tiden at kunne få brugt resterne. En udfordring som jeg kun synes er sjov.


Risret med kidneybeans, broccoli og tomater
(1 person)
1dl ukogte ris
finthakket hvidløg efter smag
lidt tørret eller frisk chili
olie
50 g peberfrugt i tern
50 g broccoli i små buketter og evt. stok i tern
100 g cherrytomater skåret i halve
paprika
en halv potte persille, finthakket
salt, peber
100 g kidneybeans fra dåse
lidt A38
Risene koges efter anvisningen på posen. Jeg brugte brune ris, de tager lidt længere tid at koge. Olien varmes i en gryde og hvidløg og chili svitses et par minutter ved ikke for høj varme. Peberfrugttern og broccoli kommes i gryden sammen med paprika og persille. Hæld også en lille smule vand i gryden. Tomaterne tilføjes og der krydres med salt og peber. Lad grønsagerne stå og simre ca. 15 minutter. Tilsæt bønnerne og varm dem igennem. Ved serveringen blandes ris og grønsager i en dyb tallerken og lidt A38 hældes over. Så er den klar til at spise.


Måske husker I, at jeg var lidt i tvivl om, hvor min combiovn skulle stå i mit nye køkken. Problemet løste sig på bedste vis, da jeg fandt en stump bordplade og fire bordben. Benene blev skruet på pladen og vupti, så havde jeg et lille bord til min ovn. Og den er så kommet til at stå for enden af mit lille spisebord i køkkenet. På den måde kan jeg stadig beholde min gode spiseplads med den fantastiske udsigt over fjorden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar