lørdag den 10. november 2012

Kvædekompot og nemme stueplanter


Det er altid spændende at se…

…hvad Aarstiderne har puttet i min Kuk-kasse. Forrige gang havde de lagt et par kvæder i og så kunne jeg jo stå og se lidt på dem, mens jeg tænkte på, hvad de mon skulle bruges til. Heldigvis havde Aarstiderne sendt nogle opskrifter med, bl.a. en opskrift på Kvædekompot. Og den valgte jeg så at prøve.


Kvædekompot
(1 lille glas)
200 g kvæde (uden skræl og kernehus)
lidt chili
citronsaft
peber, salt
evt. lidt safran (havde jeg ikke, så jeg brugte lidt gurkemeje for at give farve)
1½ dl vand
60 g sukker
Skræld kvæderne og fjern kernehuset. Skæld dem i grove terninger og kom dem i en gyde med vand, sukker, gurkemaje og chili. Koges ved svag varme under låg ca. 1 time. Tag låget af gryden og kog kompotten tæt under omrøringen, til den er tyk. Smag til med citronsaft, salt og peber.

Note: En meget lækker kompot, frisk, sød og stærk på en gang. Smager godt til kød, men er også godt på en ostemad eller i A38!



Og så lidt om stueplanter…

Jeg er ikke en ørn til stueplanter, men da jeg synes at grønne planter er med til at gøre et hjem hyggeligt, vil jeg jo gerne have nogle stående. Så nu forsøger jeg mig med nogle, som gerne skulle være lidt nemme (d.v.s. som kan tåle at tørre lidt ud, hvis man skulle glemme at vande dem). På billedet kan I se mine nyeste anskaffelser: Dracaena (Drageblodstræ), Dieffenbachia samt et par orange Kalanchoe (også kaldet Brændende kærlighed). Og så fandt jeg en bog på biblioteket med titlen: 50 stueplanter du ikke kan slå ihjel. Se det må lige være den rigtig bog for mig for sådan en som mig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar