tirsdag den 13. november 2012

Mandelkager med appelsin


I weekenden besøgte jeg min søster…

… og jeg havde derfor bagt nogle småkager til at tage med som værtindegave. Hos Doris på Glutenfrie Fristelser fandt jeg disse lækre, nemme  mandelkager. Min niece har nemlig glutenallergi, så det skulle være kager uden mel.


Mandelkager med appelsin
(20-25 stk)
200 g mandler
2 æggehvider
175 g flormelis
100 g mørk chokolade
1 spsk revet appelsinskal (økologisk)
Mandlerne hakkes fint f.eks. i en minihakker. Æggehviderne piskes stive og vendes med mandler, flormelis og appelsinskal. Dejen hviler mindst 10 minutter. Sæt dejen i klatter på størrelse med valnødder på en bageplade med to teskeer. Der må gerne være lidt plads imellem dem, da de godt kan flyde lidt ud. Bages ved 180 grader i ca. 8-10 minutter til de er gyldne. Lad dem afkøle. Smelt chkoladen i mikrobølgeovnen eller i en gryde over vandbad og kom en klat chokolade på hver kage.

Note: Nemme og lækre kager. Sprøde og lidt seje indeni med en rigtig god smag af appelsin. Både min søster og niece blev glade for kagerne.

4 kommentarer:

  1. skal jeg smelte smørret og komme chokoladen på kagerne :)))))

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej - det er selvfølgelig chokoladen der skal smeltes og det er blevet rettet nu.

      Slet
  2. Dejlige kager. Kan anbefales at prøve. Tak for opskrift :-) mvh. Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria. Dejligt at du kunne bruge opskriften.

      Slet